چیستی و چرایی ارائه خدمات مؤسسات حسابرسی برای شرکتها در چارچوب قوانین و مقررات ایران

  • سید امید مسلمی امریی 1
  • 1 کارشناس ارشد حسابداری
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 5 شماره 17 (1400) , صفحه 159-182
چاپ شده: 1400-06-30

چکیده

رمز موفقیت سازمان هاي برتر ارائه کننده خدمات را می توان در مشتري مداري و توجه به کیفیت خدمات آنان جستجو کرد. به دلیل اهمیت کیفیت در صنایع خدماتی و آثار برجسته ي آن بر رضایت مندي مشتریان، همواره این سؤال مطرح می شود که چگونه می توان کیفیت خدمات را ارزیابی کرد؟ هدف از این پژوهش، تعیین مؤلفه هاي مؤثر بر کیفیت خدمات حسابرسی و سنجش، ارزیابی سطح کیفیت خدمات مؤسسات حسابرسی از دیدگاه کارفرمایان و در نهایت ارتقاي عملکرد مؤسسات حسابرسی در کشور می باشد. به این منظور، مطالعه اي در خصوص مؤسسات حسابرسی به عمل آمد. جهت تعیین مؤلفه هاي مؤثر بر کیفیت خدمات از ادبیات معتبر علمی، نقطه نظرهاي خبرگان و دست اندرکاران آکادمیک و حرفه حسابرسی بهره گرفته شد. براي ارزیابی اهمیت مؤلفه ها، نقطه نظرهاي نمونه اي معتبر و کافی از کارفرمایان اخذ شد و مورد بررسی و تحلیل آماري قرار گرفت. نتایج تحلیل آماري نشان می دهد، مؤسسات حسابرسی در مورد هیچ کدام از ابعاد پنجگانه ي کیفیت خدمات نتوانسته اند به سطح انتظارهاي کارفرمایان پاسخ داده یا از آن فراتر روند و همواره کیفیت دریافت شده از خدمت، از کیفیت مورد انتظار کمتر بوده است. در این پژوهش، جهت تعیین و ارزیابی کمی موقعیت کیفی خدمات مؤسسات حسابرسی، از مدل سروکوآل بهره گرفته شد. از آن جایی که هدف غایی ارزیابی کیفیت خدمات مؤسسات حسابرسی، ارتقاي سطح کیفی آن است، ضروري است تا تبیینی جامع از نقاط قوت و ضعف به عمل آمده تا بتوان بر آن اساس برنامه هاي اصلاح و بهبود کیفیت خدمات را طرح ریزي کرد و با موفقیت، اثر بخشی و کارایی بهینه را به اجر درآورد.

کلمات کلیدی: کیفیت خدمات مؤسسات حسابرسی، کارفرمایان، مدل سروکوآل

ارجاع به مقاله
مسلمی امریی س. ا. (1400). چیستی و چرایی ارائه خدمات مؤسسات حسابرسی برای شرکتها در چارچوب قوانین و مقررات ایران. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 5(17), 159-182. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/1030

  • دفعات مشاهده مقاله: 308
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 264