بررسی تشکیلات مدیریت و حسابداری در شهرداری‌ها

  • زهرا رجبی 1
  • زهره فیضی توتکله 2
  • محمود بهرامخواه 3
  • 1 کارشناس ارشد علوم اقتصاد، دانشگاه آزاد لاهیجان، کارشناس شهرداری رشت
  • 2 کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودسر، کارشناس شهرداری رشت
  • 3 کارشناس مدیریت امور فرهنگی، دانشگاه علمی کاربردی بنیاد شهید امور ایثارگران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 5 شماره 18 (1400) , صفحه 97-115
چاپ شده: 1400-08-26

چکیده

حسابداری شهرداری‌ها در مقام مقایسه با حسابداری بازرگانی جزئی از حسابداری دولتی می‌باشد و کلیه خصوصیات قائل شده در کتب و منابع مختلف حسابداری دولتی در مورد حسابداری شهرداری‌ها نیز صادق است ولی حسابداری شهرداری‌ها در مقایسه با حسابداری دولتی دارای ویژگی خاص می‌باشد. دستگاه‌های اجرائی دولتی که اعتبار بودجه برنامه‌ای آنان از محل اعتبار کل کشور تأمین و پرداخت می‌گردد ایجادکننده تعهدات و پرداخت کننده هزینه‌های انجام شده خواهند بود و هزینه‌های انجام شده را در دفاتر خود ثبت می‌نماید و درآمد دولت در دستگاه دیگری متمرکز می‌گردد. در صورتی که در شهرداری‌ها حسابداری درآمد و هزینه در یک واحد مالی مجتمع و در دفاتر منعکس خواهد شد و می‌توان حساب-های درآمد شهرداری را توأم یا غیرمتمرکز و به طور جداگانه عمل نمود. گزارشگری مالی تعهدی به تهیه صورت‌های مالی و گزارش‌های سالانه بر مبنای اطلاعات تعهدی اشاره دارد. صورت‌های مالی بر مبنای تعهدی، اطلاعات حسابداری جامع‌تری نسبت به اطلاعات حاصل از سیستم سنتی حسابداری نقدی ارائه می‌دهد. صورت‌های مالی بر مبنای تعهدی برای یک بخش، شامل صورت عملیات، صورت برنامه، صورت دارایی‌ها و بدهی‌ها، صورت جریان‌های نقدی، صورت مبادلات حساب‌های مستقل و یادداشت‌های همراه و مدارک مربوط به مدیر و حسابرس مستقل است.

کلمات کلیدی: شهرداری، بودجه و اعتبارات، درآمد، حسابداری، خزانه، تدارکات، اموال، حسابرسی داخلی

ارجاع به مقاله
رجبی ز., فیضی توتکله ز., & بهرامخواه م. (1400). بررسی تشکیلات مدیریت و حسابداری در شهرداری‌ها. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 5(18), 97-115. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/1037

  • دفعات مشاهده مقاله: 421
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 713

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده