رویکردهای نوین در مدیریت آموزشی با چالش های آموزش و پرورش در عصر جهانی شدن
- 1 کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، آموزش و پرورش شهرستان نیکشهر
- 2 کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، آموزش و پرورش شهرستان نیکشهر
- 3 دکترای مدیریت آموزشی، آموزش و پرورش شهرستان نیکشهر
چکیده
مديريت در زندگي بشر يك پديده نو ظهور نيست بلكه عمر آن به درازاي عمر تاريخ بشري است. انسان در يك پيوستار تاريخي از زندگي انفرادي به زندگي قومي و از زندگي كشاورزي به حيات مدرن صنعتي و در نهايت به زندگي پيچيده امروزي به نظريه ها و رويكردهاي جديد در مديريت پا نهاده است. پلیته معتقد است كه در سال هاي اخير كمتر وظايفي به اندازه وظايف مدير مدرسه مورد سؤال واقع شده است. در حقيقت به موزات اصلاحات و تقويض اختيارات بيشتر به مديران مدارس، وظايف و مسئوليت هاي آنان سنگين تر و چالش ها بيشتر شده، در حالي كه منابع محدودتر از گذشته است. مديريت مدرسه در حال حاضر، گسترش بيشتر مهارت ها، دانش و معلومات وسيع و هويت حرفه اي مدير را مي طلبد. مديران مدارس بايد بتوانند جامعه محلي را به همكاري و همياري بطلبند، مدرسه را به صورت مشاركتي رهبري كنند، ميانجيگري تنش ها بشوند، برانگيزاننده و مشوق رشد حرفه اي معلم ها و از همه مهم تر عامل تغيير در مدرسه باشند. تغيير موقعيت و انتظارات از مدير مدرسه كار برنامه ريزان آموزش مديران را تحت الشعاع قرار داده و آنان را به تجديد نظر در برنامه هاي آموزشي و آماده سازي مديران وا مي دارد. به همين سبب است كه در بسياري از كشورها شاهد تهيه برنامه هاي جديد و تجديد نظر در برنامه هاي سنتي آموزش مديران هستيم و گروه ها و كميسيون هاي بي شماري به بررسي و ارائه پيشنهادها براي تهيه راهكارهاي متناسب با نيازهاي نظام آموزشي پويا و اثربخش مي پردازند. پدیده جهانیشدن از بحثبرانگیزترین مسایل روز جهان بهشمار میرود. پدیدهای که در تصمیمگیریها و فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انسانها نقش تعیینکنندهای داشته و مرزهای جغرافیایی را به حداقل ممکن کاهش میدهد، منافع مردم و کشورها را بیشاز پیش بههم تنیده کرده و علاوه بر کالا وخدمات، افکار و دانش بشری را نیز آسانتر و بیحد و مرزتر از گذشته مبادله میکند.
- دفعات مشاهده مقاله: 778
- دفعات دانلود مقاله کامل : 574