بررسی تأثیر هزینه های نمایندگی بر رابطه بین ارتباطات سیاسی شرکت و افشای مسئولیت‏ پذیری اجتماعی در قبال ذی نفعان

  • مهدی بهشت آئین 1
  • 1 کارشناس شهرداری داراب
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 5 شماره 18 (1400) , صفحه 181-203
چاپ شده: 1400-09-29

چکیده

هدف این پژوهش بررسی تأثیر هزینه نمایندگی بر رابطه‏ ی بین ارتباطات سیاسی شرکت و افشای مسئولیت ‏پذیری اجتماعی در قبال ذی نفعان (شرکت‌های پذیرفته ‌شده در بورس اوراق بهادار تهران) می­ باشد. پژوهش حاضر تحقیقی کاربردی و از نوع پژوهش‏ های شبه تجربی و روش ‏شناسی آن از نوع پس‏ رویدادی است. در راستای تحقق اهداف پژوهش سه فرضیه تدوین شده است. جهت آزمون فرضیه‏ های پژوهش از مدل رگرسیون حداقل مربعات تعمیم یافته و داده‏ های ترکیبی استفاده شده است. نمونه آماری پژوهش شامل 80 شرکت پذيرفته‏ شده در بورس اوراق بهادار تهران می‏ باشد که طی سال‏های 1392 تا 1399 مورد بررسی قرار گرفته است. براساس نتایج پژوهش، شرکت‏هايی که ارتباطات سیاسی بالاتری دارند، شدت افشای مسئولیت پذیری اجتماعی آن‏ها بیشتر از شرکت‏هايی است که ارتباطات سیاسی پایین‏تری دارند. بنابراین بین ارتباطات سیاسی و افشای مسئولیت پذیری اجتماعی در ذی نفعانی همچون شرکت ها رابطه معناداری وجود دارد. همچنین، هزینه نمایندگی به عنوان تعدیل‏گر بر شدت رابطه بین ارتباطات سیاسی و مسئولیت‏ پذیری اجتماعی شرکت‌ها تأثیر می‏گذارد.

کلمات کلیدی: ارتباطات سیاسی، مسئولیت ‏پذیری اجتماعی، هزینه نمایندگی

ارجاع به مقاله
بهشت آئین م. (1400). بررسی تأثیر هزینه های نمایندگی بر رابطه بین ارتباطات سیاسی شرکت و افشای مسئولیت‏ پذیری اجتماعی در قبال ذی نفعان. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 5(18), 181-203. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/1079

  • دفعات مشاهده مقاله: 305
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 337