بررسی و تطبیق مدل بهبود کیفیت جامع با مدل نگهداری و تعمیرات فراگیر

  • حسن عرب عامری 1
  • محمود‏ صارمی 2
  • 1 دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی –تولید و عملیات دانشگاه ‏تهران
  • 2 استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 2 شماره 7 (1397) , صفحه 133-143
چاپ شده: 2019-08-11

چکیده

نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر (TPM) یکی از انواع روش های اصلی و مادر در بحث نگهداری و تعمیرات است. این روش تقسیم کار عملیاتی را در بین دپارتمانها الگو قرار میدهد و از تمرکز عملیاتها در یک بخش جلوگیری مینمایداز طرفی مدیریت كیفیت فراگیر(TQM)، فرایندی است كه بر اساس آن، مدیریت با مشاركت كاركنان، مشتریان و اعتباردهندگان به بهبود مستمر كیفیت می‌پردازد .امروزه هم نت فراگیر و هم مدیریت کیفیت فراگیر بعنوان پارادایم  نوین مدیریتی برای حفظ و بقای سازمانها کاملا ضروری بنظر می رسند. در این مقاله سعی می شود تا ضمن تشریح علمی مفهوم نگهداری و تعمیرات فراگیر(TPM) و مدیریت کیفیت جامع (TQM) به یک فصل تازه ای از ارتباط و وابستگی این دو پارادایم در حوزه مدیریت دست یابیم و در پایان تلاش هایمان را به یک نتایج کاربردی منتج می گردانیم.

کلمات کلیدی: نگهداری, تعمیرات, کیفیت فراگیر, TQM, TPM

ارجاع به مقاله
عرب عامری ح., & صارمی م. (2019). بررسی و تطبیق مدل بهبود کیفیت جامع با مدل نگهداری و تعمیرات فراگیر. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 2(7), 133-143. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/109

  • دفعات مشاهده مقاله: 368
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 363