بررسی و رتبه بندی تأثیر ابعاد سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی در مدیریت کسب و کار بارویکرد تکنیک AHP (مورد مطالعه: شرکت های دانش بنیان شهر تهران)

  • سالومه محرابی 1
  • فرزانه شوقی لیسار 2
  • 1 کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه تهران، تهران، ایران
  • 2 کارشناس ارشد مدیریت شهری، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 5 شماره 19 (1400) , صفحه 755-777
چاپ شده: 1400-11-05

چکیده

تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر ابعاد سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی در شرکت های دانش بنیان شهر تهران مورد مطالعه قرار گرفته است. در تحقیق حاضر، جهت دستیابی به هدف تحقیق برای بررسی تأثیر ابعاد سرمایه اجتماعی از مدل ناهاپیت و گوشال استفاده گردید. جامعه آماری این تحقیق شامل اعضای شرکت های دانش بنیان شهر تهران که تعداد آنها 340 نفر می‌باشد و با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 181 نفر تعیین شده است. داده‌های موجود با استفاده از نرم‌افزار LISREL مورد تجزیه‌وتحلیل و با نرم افزار Expert Choice الویت بندی قرارگرفته است. این پژوهش از نظر گردآوری داده‌ها، تحقیق توصیفی است و از نظر اهداف نیز تحقیق کاربردی محسوب می‌شود. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که ابعاد ساختاری و شناختی بر کارآفرینی تأثیر دارد، ولی بعد ارتباطی سرمایه اجتماعی بر کارافرینی تأثیر معناداری ندارد. همچنین " بعد شناختی " با وزن 0.246 بيشـترین تـاثير را بـر ابعاد سرمایه اجتماعی دارد.

کلمات کلیدی: ابعاد سرمایه اجتماعی، کارافرینی، بعد ساختاری، بعد ارتباطی، بعد شناختی

ارجاع به مقاله
محرابی س., & شوقی لیسار ف. (1400). بررسی و رتبه بندی تأثیر ابعاد سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی در مدیریت کسب و کار بارویکرد تکنیک AHP (مورد مطالعه: شرکت های دانش بنیان شهر تهران). نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 5(19), 755-777. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/1149

  • دفعات مشاهده مقاله: 275
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 357