آموزش الکترونیک در دوران کرونا: بکارگیری استراتژی های هوش هیجانی برای مقابله با استرس تحصیلی در دانشجویان
- 1 انتشاراتی آکادمی علوم، لاهیجان، ایران- دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، تنکابن، ایران
- 2 استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، تنکابن، ایران
- 3 استادیار، گروه مترجمی زبان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد لاهیجان، لاهیجان، ایران
چکیده
بحران پاندمی کرونا، کلیه نهادهای جامعه را با چالش های زیادی مواجه ساخته است. از تدابیر در نظر گرفته شده برای مهار و کنترل کرونا ایجاد قرنطینۀ خانگی، فاصله گذاری اجتماعی، تعطیلی مدارس و دانشگاهها بود. آموزش الکترونیکی به عنوان پارادیمی نوین با هدف ادامه آموزش در طول همه گیری کرونا تعریف شده است. با وجود اینکه آموزش الکترونیکی به عنوان ایمن ترین نوع آموزش از مزیت های زیادی برخوردار است ولی با چالش های زیادی هم مواجه است. این تغییر غیرمنتظره از کلاس های آفلاین به یادگیری آنلاین، منجر به افزایش استرس و اضطراب و تحمیل فشار روانی زیادی بر فراگیران در این نوع آموزش شود. هدف این مطالعه بررسی بکارگیری تکنیک های هوش هیجانی (EI) برای مقابله استرس دانشجویان درآموزش الکترونیکی در دوران کرونا است. مطالعه کیفی حاضر به روش تحلیل محتوای اسناد انجام شد. این مطالعه با بررسی مقالات منتشر شده مرتبط با آموزش الکترونیک در دوران کرونا، چالش های آموزش الکترونیکی وتکنیک های هوش هیجانی انجام شد. برای این منظور سه مرحله متوالی به شرح زیر انجام شد. ابتدا با استفاده از کلمات کلیدی اختصاصی جستجوی جامع در بانک های اطلاعاتی معتبر داخلی و خارجی انجام گردید. اسناد و مقالات الکترونیکی مرتبط با آموزش الکترونیک و بیماری کروونا، در بازه زمانی 2000 تا 2021 جستجو و جمع آوری شد. پس از غربالگری چندمرحله ای نهایتاً 49 سند انتخاب و سپس تجزیه و تحلیل نهایی انجام گردید. نتایج بهدستآمده در این مطالعه نشان می دهد که گنجاندن یک برنامه آموزشی هیجانی در مؤسسات آموزشی و کلاسهای آنلاین برای بهبود فرآیند یادگیری میتوانند باعث کاهش استرس دانشجویان شده و عملکرد دانشآموزان را بهبود ببخشد همچنین مطالعه هوش هیجانی به دانشآموزان اجازه میدهد تا از پتانسیل خود برای سازگاری با موقعیتهای نامشخص و بحرانهای مختلف برای دستیابی به موفقیت تحصیلی استفاده کنند.
- دفعات مشاهده مقاله: 492
- دفعات دانلود مقاله کامل : 352