بررسی اثربخشی معیارهای نه گانه مدل EFQM در شرکت سایپا

  • شیما قاسم زاده مقدم 1
  • 1 کارشناس ارشد مهندسی صنایع (گرایش صنایع) دانشگاه دولتی بجنورد
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 2 شماره 7 (1397) , صفحه 147-158
چاپ شده: 1397-11-15

چکیده

در این پژوهش به بررسی میزان اثربخشی معیارهای نه گانه مدل  EFQM در شرکت سایپا پرداخته شده است. منظور از اثربخشی بررسی میزان مؤثر بودن اقدامات انجام‌ شده برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین ‌شده سازمان است. به‌طورکلی، دریک سازمان، محاسبه اثربخشی چندان ساده نیست و شاخص‌ها و روش‌های متعددی برای سنجش و اندازه‌گیری عملکرد سازمان وجود دارد. یکی از روش‌های ارزیابی سازمانی، خودارزیابی است که در مدل EFQM یا تعالی سازمانی به آن توجه ویژه‌ای شده است. در این مدل، 9 مؤلفه وجود دارد که با استفاده از این مؤلفه‌ها پنج فرضیه برای تحقیق در نظر گرفته شد. روش‌های ارزیابی در مدل به عنوان رهیافت شناخته می‌شوند که ابزار پرسشنامه به عنوان یک رهیافت مدل برای جمع‌آوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفت. در این تحقیق برای سنجش پایایی پرسشنامه‌ها از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است که نشان داد پرسشنامه ﺍﺯ ﭘﺎﻳﺎﻳﯽ مطلوبی ﺑﺭﺧﻭﺭﺩﺍﺭ است. جامعه آماری این پژوهش 432 نفر از کارمندان اداری و ستادی این سازمان است. پرسشنامه‌ها با نظرات نمونه آماری که 203 کارمند اداری و ستادی شرکت سایپا تکمیل گردیدند و داده‌ها در نرم‌افزار SPSS و با استفاده از آزمون‌های آماری توصیفی و تحلیلی، مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفتند. نتایج این آزمون‌ها به تایید تمامی فرضیه‌ها انجامید و اثربخشی شاخص‌های مدل در سازمان را نشان داد. با توجه به این تحقیق نقاط ضعف و قوت سازمان در بحث اثربخشی سازمانی مشخص گردید.

کلمات کلیدی: اثربخشی سازمانی, مدل تعالي EFQM, شرکت سايپا

ارجاع به مقاله
قاسم زاده مقدم ش. (1397). بررسی اثربخشی معیارهای نه گانه مدل EFQM در شرکت سایپا. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 2(7), 147-158. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/126

  • دفعات مشاهده مقاله: 471
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 343