اطلاعات دیجیتال و حسابداری مدیریت: نیاز به بازبینی روشهای پژوهش
- 1 استادیار، گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
- 2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
- 3 استادیار، گروه حسابداری، دانشکده حسابداری و مدیریت، دانشگاه غیر انتفاعی، پرندک، ایران
چکیده
جهان امروز در عصر دیجیتال وارد مرحله جدیدی شده که با محوریت تحول دیجیتال در حال منسوخ کردن بسیاری از الگوهای تجاری و رونمایی از ابزارها، خدمات و شیوههای نوینی از تعامل اقتصادی است. حسابداری به عنوان زبان تجارت متاثر از محیط پیرامون خود می باشد، به طور خاص حوزه حسابداری مدیریت به عنوان زیرمجموعه حسابداری، حوزهای پویا میباشد. دیجیتالی کردن در حال اثرگذاری عمیق بر نحوه عملکرد شرکتها است؛ زیرا ظهور اینترنت، فناوریهای تلفن همراه و ابزارهای اقتصاد دیجیتال، منجر به شکل گیری عمق، گستره و تنوع در دادهها شده که به مراتب از آنچه پژوهشگران در گذشته به آن دسترسی داشتند، فراتر رفته است. با این حال، پژوهشگران علوم اجتماعی، به پژوهش پیرامون مسائل سازمانی تمایل داشته و از رویکردهای روششناسی مرسوم برای مطالعه بسترهای ایجاد شده بر اثر تغییر شکل دادههای دیجیتال، بهره میبرند. در این پژوهش تلاش شده تا تداوم تفکر روششناسی مرسوم هنگام پژوهش در محیط دادههای دیجیتال را با دقت بررسی نماید و تأثیر این مهم را بر مطالعات حسابداری مدیریت نشان دهد. همچنین، در این پژوهش دلیل اثرگذاری دیجیتالی شدن بر قواعد روششناسی مورد بررسی قرارگرفته تا مشخّص شود روشهای توصیفی و توضیحی که حسابداران مدیریت آنها را بکار میگیرند، متناسب با تحولات ایجاد شده نیازمند بازبینی است.
- دفعات مشاهده مقاله: 462
- دفعات دانلود مقاله کامل : 485