ارتباط شیوه اعمال قدرت مربیان با وفاداری و اثربخشی تیمی بازیکنان پایه در اکادمی های فوتبال استان تهران

  • محمد حسینی 1
  • سید نصرالله سجادی 2
  • محمد خبیری 3
  • 1 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران
  • 2 استاد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
  • 3 دانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 6 شماره 22 (1401) , صفحه 19-33
چاپ شده: 1401-07-06

چکیده

هدف از پژوهش حاضر ارتباط شیوه اعمال قدرت مربیان با وفاداری و اثربخشی تیمی بازیکنان پایه در اکادمی های فوتبال استان تهران بود که با روش تحقیق توصیفی – همبستگی و به صورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه بازیکنان لیگ برتر فوتبال استان تهران در رده سنی نوجوانان و جوانان در سال 1397 تشکیل دادند که 260 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تحلیل داده ها از آزمون کلموگروف اسمیرنوف، آزمون ضریب همبستگی پیرسون، ازمون رگرسیون خطی چندگانه با روش همزمان و نرم افزار Spss استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد که مربیان تیم های پایه فوتبال از منبع قدرت پاداش بیشترین و از منبع قدرت مرجعیت کم ترین استفاده را می کنند. بین قدرت پاداش، تخصص و مرجعیت با وفاداری بازیکنان رابطه مثبت و معنا داری وجود داشت، اما بین قدرت زور و قانونی با وفاداری بازیکنان ارتباط معنا داری وجود نداشت. همچنین بین قدرت مبتنی بر تخصص و مرجعیت با اثربخشی تیمی بازیکنان رابطه مثبت و معنا داری مشاهده شد اما بین قدرت مبتنی بر زور، پاداش و قانونی ارتباط معنا داری وجود نداشت.

کلمات کلیدی: اثربخشی تیمی، اعمال قدرت، اکادمی فوتبال، بازیکنان پایه، وفاداری.

ارجاع به مقاله
حسینی م., سجادی س. ن., & خبیری م. (1401). ارتباط شیوه اعمال قدرت مربیان با وفاداری و اثربخشی تیمی بازیکنان پایه در اکادمی های فوتبال استان تهران. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 6(22), 19-33. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/1563

  • دفعات مشاهده مقاله: 458
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 403