تاثیر خلاقیت و نوآوری مالی و رقابت بانک بر روی ارزش شرکت: یک مطالعه ی مقایسه ای بین بانک های دولتی و خصوصی

  • مهدی نبی پورافروزی 1
  • مهدی علی اکبرنیاء عمران 2
  • مصطفی یزدانجو 3
  • 1 دانشجوی دکتری، گروه علوم اجتماعی و رفتاري، مالی (مهندسی مالی)، دانشکده مدیریت، پردیس بین الملل ارس دانشگاه تهران، ارس، ایران
  • 2 استادیار و عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی آمل
  • 3 دانشجوی دکتری، گروه علوم اجتماعی و رفتاري، مالی (مهندسی مالی)، دانشکده مدیریت، پردیس بین الملل ارس دانشگاه تهران، ارس، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 6 شماره 22 (1401) , صفحه 91-110
چاپ شده: 1401-07-17

چکیده

این مطالعه تاثیرخلاقیت و نوآوری مالی و رقابت بانک بر روی ارزش شرکت را مورد بررسی قرار می­ دهد. نوآوری مالی عمل خلق کردن و به وجود آوردن ابزارهای مالی جدید و همچنین فناوری­ های مالی جدید، موسسات مالی جدید و بازارهای مالی جدید است. این مطالعه از تکنیک بررسی سیستم روش گشتاورهای تعمیم یافته (GMM) استفاده کرد که براساس داده­ هایی استوار است که از 26 بانک ­های تجاری دولتی و خصوصی استخراج شده است که درکشور ایران واقع شده­ اند و این داده­ ها در طول دوره­ ی بین سال­های 2012 تا 2022 استخراج شده­ اند و مجموع کل 286 مشاهده را شامل می­ شود. با ارائه­ ی نتایج این مطالعه، می­ فهمیم که خلاقیت و نوآوری مالی تاثیر منفی معناداری (چشمگیر و قابل ملاحظه­ ای) بر روی ارزش شرکت در بانک­های تجاری دولتی دارد و رقابت بانکی تاثیر منفی معناداری (چشمگیر و قابل ملاحظه­ ای) بر روی ارزش شرکت در بانک­های تجاری دولتی دارد. برعکس، خلاقیت و نوآوری مالی، تاثیر مثبت معناداری (چشمگیر و قابل ملاحظه­ ای) بر روی ارزش شرکت در بانک­های تجاری خصوصی دارد و رقابت بانکی تاثیر مثبت معناداری (چشمگیر و قابل ملاحظه­ای) بر روی ارزش شرکت در بانک­های تجاری خصوصی دارد. بازده داراریی ­ها (ROA)، سایز و اندازه ­ی بانک، رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) و نرخ تورم رابطه­ ی معناداری (چشمگیر و قابل ملاحظه­ ای) با ارزش شرکت دارند. تاثیر تعاملی رقابت بانکی و خلاقیت نوآوری مالی (FI*COMP) رابطه­ ی مثبت و معناداری با ارزش شرکت در بانک های تجاری دولتی و خصوصی دارد. تحقیق و مطالعه­ ی تجربی این نظریه­ ی کلی را تایید می­ کند که خلاقیت و نوآوری مالی یک نیروی محرکه­ ی واقعی پیشرفت اقتصادی، رقابتی بودن و رشد و توسعه­ ی اقتصادی است. بر طبق این مطالعه، سیاستگذاران باید نقاط ضعفی را مورد توجه و ملاحظه قراردهند که به وسیله­ ی بحران مالی در معرض دید قرارگرفته­ اند که در معرض چارچوب­های نظارتی مالی فعلی متنوع و گوناگون برای به دست­گیری ریسک­های نقش و مشارکت داشتند که به وسیله­ ی فرآیند خلاقیت و نوآوری مالی مطرح ساخته شده است.

کلمات کلیدی: خلاقیت و نوآوری مالی، ارزش شرکت، رقابت بانک، داده های پانل پویا، بازارهای نوظهور

ارجاع به مقاله
نبی پورافروزی م., علی اکبرنیاء عمران م., & یزدانجو م. (1401). تاثیر خلاقیت و نوآوری مالی و رقابت بانک بر روی ارزش شرکت: یک مطالعه ی مقایسه ای بین بانک های دولتی و خصوصی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 6(22), 91-110. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/1579

  • دفعات مشاهده مقاله: 452
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 389