بدبینی سازمانی علیه اعتماد سازمانی: بازشناسی مفاهیم

  • امین مرادی 1
  • فاطمه فرخی 2
  • 1 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، اصفهان، ايران
  • 2 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، اصفهان، ايران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 6 شماره 22 (1401) , صفحه 203-211
چاپ شده: 2022-10-29

چکیده

با فزونی یافتن رفتارهای انحرافی در سازمان باعث شده جهت گیری بخشی از پژوهش­ها به سمت این مسئله سازمانی سوق داده شود. رفتارهای انحرافی هزینه­های اقتصادی، اجتماعی و روانشناختی زیادی در بردارد و سلامت سازمانی را تهدید خواهد کرد. یکی از عناصری که منجر به بروز رفتار انحرافی می­شود نفوذ بدبینی سازمانی است. این امر ضرورت برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری و پایش مفاهیم و علل بدبینی سازمانی و همچنین جلوگیری از نفوذ بدبینی در سازمان به گونه­ای که کارایی و اثربخشی سازمان افزایش یابد را نشان می­دهد. مقاله حاضر به شیوۀ توصیفی-مروری با استناد بر مطالعات کتابخانه­ای نگاشته شده است و درصدد بررسی مفاهیم، مزایا، ضرورت­ها و تفاوت­های بدبینی سازمانی و اعتماد سازمانی است. در این مقاله پس از بیان مقدمه، به بررسی مفهوم بدبینی سازمانی، تئوری­های مرتبط، ابعاد و عوامل موثر بر آن پرداخته شده و در ادامه با بیان مفاهیم مربوط به اعتماد سازمانی (تعریف، ابعاد، فرآیندها و عوامل موثر)، رابطۀ میان بدبینی سازمانی و اعتماد سازمانی مطرح شده است.

کلمات کلیدی: بدبینی سازمانی, اعتماد سازمانی, رهبری, رفتار سازمانی

ارجاع به مقاله
مرادی ا., & فرخی ف. (2022). بدبینی سازمانی علیه اعتماد سازمانی: بازشناسی مفاهیم. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 6(22), 203-211. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/1584

  • دفعات مشاهده مقاله: 550
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 433