بدبینی سازمانی علیه اعتماد سازمانی: بازشناسی مفاهیم
- 1 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، اصفهان، ايران
- 2 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، اصفهان، ايران
چکیده
با فزونی یافتن رفتارهای انحرافی در سازمان باعث شده جهت گیری بخشی از پژوهشها به سمت این مسئله سازمانی سوق داده شود. رفتارهای انحرافی هزینههای اقتصادی، اجتماعی و روانشناختی زیادی در بردارد و سلامت سازمانی را تهدید خواهد کرد. یکی از عناصری که منجر به بروز رفتار انحرافی میشود نفوذ بدبینی سازمانی است. این امر ضرورت برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری و پایش مفاهیم و علل بدبینی سازمانی و همچنین جلوگیری از نفوذ بدبینی در سازمان به گونهای که کارایی و اثربخشی سازمان افزایش یابد را نشان میدهد. مقاله حاضر به شیوۀ توصیفی-مروری با استناد بر مطالعات کتابخانهای نگاشته شده است و درصدد بررسی مفاهیم، مزایا، ضرورتها و تفاوتهای بدبینی سازمانی و اعتماد سازمانی است. در این مقاله پس از بیان مقدمه، به بررسی مفهوم بدبینی سازمانی، تئوریهای مرتبط، ابعاد و عوامل موثر بر آن پرداخته شده و در ادامه با بیان مفاهیم مربوط به اعتماد سازمانی (تعریف، ابعاد، فرآیندها و عوامل موثر)، رابطۀ میان بدبینی سازمانی و اعتماد سازمانی مطرح شده است.
- دفعات مشاهده مقاله: 550
- دفعات دانلود مقاله کامل : 433