تاثیر راهبردهای تجاری بر محیط اطلاعات داخلی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

  • عباس صالحی 1
  • افشین مرادی 2
  • فریده جانباز 3
  • محمد صادقی لویه 4
  • 1 کارشناس ارشد حسابرسی، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، قزوین، ایران
  • 2 کارشناس حسابداری، دانشگاه علمی کاربردی خانه کارگر، قزوین، ایران
  • 3 کارشناس حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی زنجان، زنجان، ایران
  • 4 کارشناس فناوری اطلاعات، دانشگاه علمی کاربردی شهرداری قزوین، قزوین، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 6 شماره 22 (1401) , صفحه 417-435
چاپ شده: 1401-08-25

چکیده

از آنجا كه كليد اصلي موفقيت در سرمايه­ گذاري­ ها تعيين مزيت رقابتي خاص هر شركت و از همه مهم­تر دوام و پايستگي اين مزيت مي­باشد، لذا نتايج تحليل­ هاي تجربي اين مفاهيم راهبردی مي­تواند درك مفيدي را براي افراد مختلف فراهم آورد تا آن­ها نيز بتوانند عملكرد شركت­ها را تحليل كرده و آن را پيش ­بيني نمايند. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر راهبردهای تجاری بر محیط اطلاعات داخلی در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. در این پژوهش برای آزمون فرضیات از اطلاعات 87 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی سال­های بین 1399-1392 استفاده شد. نتایج پژوهش بیانگر آن بود که بین راهبرد تجاری رهبری در هزینه و محیط اطلاعات داخلی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد اما بین راهبرد تجاری تمایز محصول و محیط اطلاعات داخلی ارتباط معناداری یافت نشد. نتایج پژوهش حاضر می ­تواند در راستای کاهش وقوع بحران­های مالی ناگهانی در اقتصاد سودمند باشد.

کلمات کلیدی: محیط اطلاعات داخلی، راهبرد تجاری رهبری در هزینه، راهبرد تجاری تمایز محصول

ارجاع به مقاله
صالحی ع., مرادی ا., جانباز ف., & صادقی لویه م. (1401). تاثیر راهبردهای تجاری بر محیط اطلاعات داخلی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 6(22), 417-435. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/1585

  • دفعات مشاهده مقاله: 427
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 392