مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی و بررسی عملکرد شرکت در توسعه نوآوری محصول
- 1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت تجارت الکترونیکی، واحد تفرش، دانشگاه آزاد اسلامی، تفرش، ایران
- 2 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد پروفسور حسابی تفرش، دانشگاه آزاد اسلامی، تفرش، ایران
چکیده
فناوری اطلاعات به طور چشم گیری فرآیندهای کسب وکار را تغییر داده یا تحت تأثیر قرار داده است. مدیریت ارتباط با مشتری ازجمله نکات مهم و حیاتی برای سازمانها به شمار می رود و برای پشتیبانی از فعالیتهای بازاریابی، فروش و خدمات مؤثر به کار میرود. با پیشرفت اینترنت و فناوریهای نوین، جنبه جدیدی از مدیریت ارتباط با مشتری متولد شده و مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک به وجود آمده است. این تحقیق با هدف بررسی و تبیین تاثیر کیفیت مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی بر بهبود عملکرد شرکت از طریق توسعه نوآوری محصول، انجام شد. اين پژوهش از حيث هدف كاربردي و با توجه به اينكه عينا وضعيت موجود توصيف مي شود از بعد ماهيت توصيفي- همبستگی مي باشد. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش تعداد 253 نفر از صاحبان و مدیران شرکت های کوچک و متوسط استان تهران میباشند و برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران تعداد 153 نفر از آنها با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور بررسی و تجزیهوتحلیل دادههای گردآوریشده در این پژوهش جهت رسیدن به اهداف تحقیق از روش آماری توصیفی (محاسبه فراوانی، درصد) و برای بخش آمار استباطی از روش مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) و از نرم افزار لیزرل استفاده شد. نتایج نشان داد کیفیت مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی بر توسعه نوآوری محصول تأثیر معنادار دارد. همچنین مشخص شد توسعه نوآوری محصول بر عملکرد بازاریابی تأثیر معنادار دارد. از طرفی معلوم شد ظرفیت اشتراک دانش مشتری، بر توسعه نوآوری محصول تأثیر معنادار دارد.
- دفعات مشاهده مقاله: 428
- دفعات دانلود مقاله کامل : 377