تأثیر ارزش شرکت بر سیاستهای اعتبار تجاری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
- 1 کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار، گرایش بازاریابی، دانشگاه امیر کبیر، تهران، ایران
چکیده
مرور ادبیات قبلی بیان میکند سیاستهای اعتباری شرکتها از ارزش بازار شرکتها تأثیر میپذیرد و این وضعیت میتواند راههای تأمین مالی را بین شرکتها را متفاوت کند. بر این اساس، این پژوهش به بررسی تجربی تأثیر ارزش شرکت بر سیاستهای اعتبار تجاری پرداخت. برای نیل به هدف پژوهش، از اطلاعات مالی نمونه 163 شرکت پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران بر اساس روش غربالگری سیستماتیک و روش رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. دوره زمانی این پژوهش سالهای 1390 تا 1399 است. یافتهها نشان داد که ارزش شرکت با معیار کیوتوبین تأثیر منفی و معناداری بر اعتبار تجاری شرکت دارد؛ به عبارت دیگر، شرکتهای دارای ارزش بازار بالاتر، کمتر از طریق دریافت بدهی و استقراض اقدام به تأمین مالی میکنند. یافتههای این پژوهش اثرات ارزش شرکت را در کشورهای درحالتوسعه را به تصویر میکشد و ادبیات حوزه تأثیرپذیری سیاستهای تأمین مالی از عملکرد بازار شرکتها را توسعه میدهد. بر این اساس، به مدیران پیشنهاد میشود که بر بهبود ارزش شرکت تأکید داشته و سعی داشته باشند جایگاه شرکت را در بازار سرمایه بهبود ببخشند.
- دفعات مشاهده مقاله: 372
- دفعات دانلود مقاله کامل : 325