ایمنی آتش نشانی فرودگاهی

  • بهزاد یزدان مهر 1
  • 1 کارشناس مدیریت عملیات و فرماندهی در حریق و حوادث، مدیر منطقه یک آتش نشانی رشت
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 6 شماره 20 (1401) , صفحه 2819-2826
چاپ شده: 1401-03-28

چکیده

هر کاری خطرات خاص خود را دارد اما در فرودگاهها به دلیل وجود انبوه هواپیماها، وسایل نقلیه، انبارهای سوخت، تجهیزات مهم ناوبری و مکانهای حساس این خطر بیشتر احساس می شود هر ساله سوانحی در فرودگاهها یا در شعاع نزدیک فرودگاهها اتفاق می افتد و بر اساس وسعت هر یک از این سوانح هزینه ها و خسارات به بار آمده متفاوت می باشد به همین دلیل سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ICAO) (ایکائو) برای جلوگیری از این سوانح از همان ابتدا تصمیم به ایجاد سیستمهای ایمنی و آتش نشانی خاص فرود گاهها و ابلاغ استانداردهای یکپارچه جهانی گرفت که این آیین نامه ها و استانداردها در کل فرودگاههای جهان لازم اجرا می باشند. نمونه قابل توجه این استانداردها بحث CATEGORY (کتگوری) میباشد قابل ذکر است که هر هواپیما بر اساس طول و عرض خود دارای مشخصه ای به نام Category میباشد و هر فرودگاهی که میخواهد پذیرای هواپیمایی باشد بایدحتما دارای کتگوری (CAT) برابر با کتگوری (CAT) آن هواپیما باشد و کتگوری (CAT) هر فرودگاهی بر اساس پرسنل متخصص و تجهیزات و امکانات نجات و آتش نشانی فرودگاهی مشخص می شود. علاوه بر این وظیفه نظارت بر رعایت استانداردهای ایمنی و ایمن ساختن محوطه های فرودگاه جهت جلوگیری از بروز سانحه و نظارت بر نحوه سوختگیری و تخلیه سوخت از هواپیما و رعایت کلیه استانداردها در زمان سوخت گیری و تخلیه سوخت بر عهده پرسنل (ARFF) ایمنی زمینی هواپیما میباشد.

کلمات کلیدی: فرودگاه، آتش نشانی، ایمنی

ارجاع به مقاله
یزدان مهر ب. (1401). ایمنی آتش نشانی فرودگاهی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 6(20), 2819-2826. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/1745

  • دفعات مشاهده مقاله: 532
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 519