بررسی تدریس اثربخش و مولفه های اثرگذار برآن و معرفی تکنیک های افزایش اثربخشی تدریس معلمان

  • عزیز درخشی نژاد 1
  • محمدرضا پارسی تبار 2
  • 1 دبیر ریاضی مدارس متوسطه اول و کاردانش، آموزش و پرورش منطقه گله دار، فارس، ایران
  • 2 دبیر ادبیات مدارس متوسطه دوم، آموزش و پرورش منطقه گله دار، فارس، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 5 شماره 16 (1400) , صفحه 186-198
چاپ شده: 1400-03-27

چکیده

هدف ازنگارش این مقاله بررسی تدریس اثربخش وبررسی مولفه های اثرگذاربرتدریس اثربخش معلمان ومعرفی تکنیک های افزایش اثربخشی تدریس می باشد. تدریس اثربخش به عنوان توانایی مدرس برای آسان نمودن دستیابی فراگیران به سطوح بالای تفکر یا تفکر مستقل تعریف می شود؛ به عبارت دیگر تدریس اثربخش در بر گیرنده فعالیت هایی فراتر از ارائه صرف مطالب بوده و نیازمند تعامل معنادار بین مدرس و فراگیران است. تدریس اثربخش عبارت است از مجموعه ای از عملکردها و ویژگی های معلم که باعث دستیابی به اهداف آموزشی و یادگیری دانش آموزان می شود؛ و مهم ترین و مؤثرترین عامل در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان محسوب می شود. به عبارتی دیگر تدریس اثربخش به عنوان توانایی معلمان برای آسان کردن دستیابی دانش آموزان به سطوح بالای تفکر یا تفکر مستقل تعریف می شود. بنابر این در بر گیرنده فعالیت های فراتر از ارائه صرف مطالب و نیازمند تعامل و مکالمات معنادار بین معلمان و دانش آموزان است. اثربخشی معلمان در کلاس درس ابعاد مختلفی را در بر می گیرد که از آن جمله اند: احترام به دانش آموز، توانایی در تحریک ذهن آنان، به چالش کشیدن دانش آموزان، مهارت های سخنرانی و ارائه مطالب به نحو مناسب برایت من و همکاران وی معتقدند که سازماندهی کلاس درس، ارائه مناسب مطالب، تعامل، تکالیف، سازماندهی کلاس درس، رعایت انصاف در امتحان و احساس موقعیت دانش آموزان از جمله موضوعاتی هستند که باید در اثر بخشی آموزش و ارزیابی آن مورد عنایت قرار گیرند. این مقاله که ابزارجمع آوری اطلاعات آن به روش کتابخانه ای است به روش توصیفی تحلیلی به بررسی تدریس وبویژه تدریس اثر بخش می پردازد وسعی شده است ابتدامفاهیم مربوط به تدریس اثربخش و ویژگیهای آن بیان گردد. درادامه مولفه های اثرگذاربرتدریس اثربخش معلمان و وظایف وخصوصیات معلم درتدریس اثربخش بیان شده وضمن ارائه چند تمرین وتکنیک جهت افزایش اثربخشی تدریس مورد تحلیل وبررسی قرارمی گیرد. درپایان رهنمودهای لازم برای اثربخشی تدریس معلمان ارائه می گردد.

کلمات کلیدی: تدریس، تدریس اثربخش، یادگیری دانش آموزان، معلمان، مولفه های اثرگذار براثربخشی تدریس

ارجاع به مقاله
درخشی نژاد ع., & پارسی تبار م. (1400). بررسی تدریس اثربخش و مولفه های اثرگذار برآن و معرفی تکنیک های افزایش اثربخشی تدریس معلمان. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 5(16), 186-198. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/1776

  • دفعات مشاهده مقاله: 808
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 647