بررسی مدیریت دانش در سازمانها و مراکز آموزشی با تاکید بر اقتصاد دانشی
- 1 کارشناسی امورتربیتی، مدیرآموزگار دبستان عشایری شهید قیاسی کل کله، مدیریت آموزش وپرورش شهرستان کیار، چهارمحال وبختیاری، ایران
- 2 کارشناس مدیریت، دبیرمدارس متوسطه اول، اداره آموزش و پرورش منطقه گله دار، فارس، ایران
- 3 کارشناس علوم اجتماعی، دبیر مدارس متوسطه اول، اداره آموزش و پرورش گله دار، فارس، ایران
چکیده
هدف ازنگارش پژوهش حاضر، بررسی مدیریت دانش درسازمانها ومراکز آموزشی با تاکیدبراقتصاددانشی می باشد. مدیریت دانش به مدیریت سیستماتیک دانشهای مهم و حیاتی سازمان گفته میشود که مدیریت انواع اطلاعات سازمانی، انواع فرآیندها و تمام افراد سازمان را شامل میشود. در مدیریت دانش، تولید دانش نقش بهسزایی دارد و یکی از وظایف مدیر دانش آن است تا با استفاده از روشهای کاربردی و کارساز مدیریتی خود از تلاقی اطلاعات نیروهای سازمان، دانش جدید تولید کند و از آن در جهت تحقق اهداف سازمان بهره برد. سازماندهی اطلاعات از وظایف مهم مدیریت دانش سازمان است. با توجه به آنکه اطلاعات موجود در یک سازمان بسیار ارزشمند هستند، پس نیاز دارند تا طبقه بندی شوند و این دسته بندی اطلاعات باید به گونهای باشد که در مدیریت و کنترل فرآیند و فعالیتهای سازمان مؤثر واقع شود. سازماندهی و طبقه بندی اطلاعات سازمانی از حساسترین و کاربردیترین اقدامات مدیریت دانش است که اگر این کار به صورت اصولی و حرفهای صورت پذیرد، نظم و هم افزایی اطلاعاتی در سازمان ایجاد شده که در نهایت میتواند پیشرفت و پویایی بسیار مؤثری را در سازمان ومراکز آموزشی به وجود آورد. این مقاله که ابزارجمع آوری اطلاعات آن به روش کتابخانه ای است به روش توصیفی تحلیلی به بررسی مدیریت دانش می پردازد و سعی شده است پس از تعاریف مدیریت دانش، به دلایل پیدایش مدیریت دانش وضرورت وجود آن درسازمانها وبویژه مراکز آموزشی بپردازد. درادامه به اقتصاددانشی وضرورت اداره اقتصاددانشی با مدیریت دانش دردرسازمانها ومراکز آموزشی اشاره شده واساسی ترین چالش های مدیریت دانش را موردبحث وبررسی قرارمی دهد.
- دفعات مشاهده مقاله: 451
- دفعات دانلود مقاله کامل : 324