عوامل کارایی معلمان و جایگاه معلم در تربیت اسلامی
- 1 دکتری تعلیم و تربیت اسلامی، فرهنگی و مدرس دانشگاه
- 2 فرهنگی، کارشناسی ارشد ادبیات عرب
- 3 کارشناسی علوم تربیتی
چکیده
نیروی انسانی در هر جامعه تعیین کننده پیشرفت و توسعه در آن جامعه است؛ رسالت تعلیم و تربیت نیروی انسانی بر عهده آموزش و پرورش در هر جامعه می باشد که نقش اصلی آن بر عهده معلمان آن جامعه می باشد. در تربیت اسلامی این نقش تربیتی بسیار پر رنگ تر به نظر می رسد؛ زیرا الگوی تربیتی اسلام رسول خدا (ص) می باشد که در کتاب راهنمای تعلیم و تربیت بشر (قرآن مجید) به عنوان معلم و شغل آن و سایر انبیای الهی معلمی عنوان شده است بنابر این برای تربیت سازنده نیروی انسانی باید معلمان ِخوب تربیت کرد که هدف این تحقیق عوامل کارایی معلمان و جایگاه معلم در تربیت اسلامی می باشد که به روش مطالعات کتابخانه ای به آن پرداخته شده است و به این نتایج منجر شد که از جمله عوامل مهم در کارایی معلمان: افزايش منزلت اجتماعي دبيران، تأمين نيازمندي هاي مادي دبيران، انتخاب افرادي كه خصوصيات ذهني، جسمي و روحي مناسب براي معلمي، ارائه آموزش هاي مناسب اوليّه به داوطلبان معلمي، ايجاد محيط مناسب كار براي دبيران، ارزشيابي عملكرد دبران و پاداش دادن به دبيران كارآمد، تشكيل دوره هاي آموزش ضمن خدمت مفيد براي دبيران و ... می باشد.
- دفعات مشاهده مقاله: 553
- دفعات دانلود مقاله کامل : 620