تأثیر کوته بینی مدیریت بر رابطه بین رقابت در بازار محصول و ریسک تصمیمات عملیاتی مدیریت
- 1 دانشیار گروه حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
- 2 کارشناس ارشد حسابداری، موسسه آموزش عالی کار، قزوین، ایران
چکیده
کوته بینی یک گرایش رفتاری در مدیران تلقی میشود که مدیران در قالب این سو گیریها تمایل بیشتری به برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی عملکرد در دورههای جاری دارند و توجه کمتری به دورههای بلند مدت شرکت دارند. رقابت، ریسک ورود به بازار را به دلیل وجود شرایط غیر قابل پیش بینی و بی ثبات افزایش میدهد. همچنین اتخاذ تصمیمات عملیاتی در برگیرنده تحمل هزینههای مختلف میباشد که در صورت چرخش شرایط اقتصادی، اجتناب ناپذیر بودن آنها موجب ریسک میگردد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی وروش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی میباشدکه به بررسی تاثیرکوته بینی مدیریت در رابطه بین رقابت در بازار محصول و ریسک تصمیمات عملیاتی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میپردازد. بدین منظور دادههای مورد نیاز از 82 شرکت عضو بورس اوراق بهادار تهران، در طی دوره زمانی 1386 تا 1396جمع آوری و به کمک الگوهای رگرسیونی تحلیل گردیده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها نشان میدهد که کوته بینی مدیریت بر رابطه بین رقابت در بازار محصول و ریسک تصمیمات عملیاتی مدیریت تأثیر منفی و معناداری دارد.
- دفعات مشاهده مقاله: 579
- دفعات دانلود مقاله کامل : 346