بررسی نقش مديريت استرس در بهبود عملكرد معلمان وکارکنان مراکز آموزشی

  • سیده صدیقه موسوی 1
  • شیرین فتحی 2
  • سید محمد حسینی صالحی 3
  • 1 دبیر ادبیات آموزشگاه بنت الهدی صدر، متوسطه اول، آموزش وپرورش منطقه گله دار، فارس، ایران
  • 2 دبیر معارف اسلامی، آموزشگاه فاطمه زهرا (س)، متوسطه دوم، آموزش وپرورش منطقه گله دار، فارس، ایران
  • 3 دبیر فرهنگ و هنر آموزشگاه شهیدمحمد چاهی، متوسطه اول، مدیریت آموزش وپرورش ناحیه 2 قم، قم، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 4 شماره 15 (1399) , صفحه 212-225
چاپ شده: 1399-12-27

چکیده

یکی از گرفتاریهای اصلی بشر امروزی که طبق نظر دانشمندان زائیده تغییر و تحولات سریع اجتماعی است، موضوع استرس می باشد. رضایت و خشنودی افراد از شغلشان نه تنها باعث موفقیت روزافزون در آن شغل می شود بلکه تأثیرات مثبتی در روال عمومی زندگی آنها خواهد داشت. عدم رضایت شغلی موجب کاهش روحیه کارکنان می شود و در شوم ترین شکل خود، رضایت شغلی پائین سرچشمه گروههای بی اجازه غیبتها، پائین آمدن آهنگ کار و جایگزینی کارکنان است. نارضایتی شغلی می تواند عامل افزایش سوانح کاری، تأخیر، کارکرد پائین، مشکلات انضباطی و دیگر مشکلات باشد. اهمیت نتایج و پیامدهای استرس شغلی و رضایت شغلی در رابطه با شغل معلمی وکارکنان مراکز آموزشی بیشتر از سایر مشاغل است، معلمان با توجه به ماهیت شغل خود رسالت ویژه ای بر دوش دارند، تعلیم و تربیت رسمی قشر وسیعی از جامعه بر عهده آنها گذاشته شده است؛ و با توجه به تعامل معلم با دانش آموزان و نقش الگو پذیری دانش آموزان از معلم خود، پیامدهای مثبت و منفی ناشی از استرس شغلی و رضایت شغلی معلمان علاوه بر تحت تأثیر قرار دادن معلمان، بصورت مستقیم و غیر مستقیم بر روحیه و عملکرد درسی دانش آموزان نیز تأثیر فراوانی خواهد گذاشت؛ و در نهایت با توجه به اثراتی که استرس شغلی معلمان میتواند در ابعاد مختلف بر خود آنها و سایر افرد جامعه داشته باشد و نتایج و پیامدهایی که برای رضایت شغلی بیان گردید اهمیت و ضرورت انجام یک تحقیق دقیق و جامع در این زمینه آشکار می شود. تحقیق حاضر در همین راستا و به لحاظ اهمیت و ارزش کاربردی که این مفاهیم می توانند داشته باشند طرح ریزی و اجرا شده است. اين پژوهش با هدف بررسي نقش مديريت استرس بر بهبود عملكرد معلمان وكاركنان مراکز آموزشی صورت گرفته است و روش آن توصيفي و تحليلي و از نوع كتابخانه اي است. يكي از موضوعات پراهميت در دنياي پرتكاپوي امروزي بحث استرس و فشارهاي عصبي و رواني است. فشارهاي عصبي به عنوان مهم ترين عامل به وجود آورنده امراض روحي، جسمي و رفتاري انسانها توجه پزشكان، روانشناسان و دانشمندان علوم رفتاري و مديريت را به خود معطوف نموده است. بنابراين مديريت و شناسايي ميزان استرس مي تواند اطلاعات گرانبهاي در خصوص برنامه ريزي براي به حداقل رساندن استرس ها و مقابله با آن و جلوگيري و پيشگيري از فرسودگي شغلي در اختيار مسئولين كشور قرار دهد تا آنان با اتخاذ تدابير منطقي در محيط كار، فضاي آرامي را بوجود آورند تا كاركنان دچار مشكلات روحي، رواني و فشار ناشي از محيط كار و عوامل دورن سازماني نشوند.

کلمات کلیدی: استرس، مديريت، مديريت استرس، استرس شغلی، بهبود عملكرد، معلمان، کارکنان، مراکزآموزشی

ارجاع به مقاله
موسوی س. ص., فتحی ش., & حسینی صالحی س. م. (1399). بررسی نقش مديريت استرس در بهبود عملكرد معلمان وکارکنان مراکز آموزشی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 4(15), 212-225. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/1855

  • دفعات مشاهده مقاله: 619
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 475