آسیب شناسی فرهنگ در آموزش عالی

  • رویا افراسیابی 1
  • ناهید یساول 2
  • 1 استادبار کروه مدیریت، دانشکده علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
  • 2 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، بجنورد، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 3 شماره 9 (1398) , صفحه 283-291
چاپ شده: 1398-05-04

چکیده

این مقاله با هدف آسیب شناسی فرهنگ در آموزش عالی با تحلیل مطالعات در داخل کشور انجام شده است. این پژوهش کیفی و با روش تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مقاله­های تدوین شده در خصوص فرهنگ دانشگاهی بود بدین منظورکلیدواژه­های آسیب شناسی فرهنگ، دانشگاه و فرهنگ دانشگاهی در پایگاه­های نورمکس و تحقیقات علوم انسانی و مرورگر گوگل جستجو شد و از بین آنها 8 مقاله که با موضوع پژوهش مرتبط بود شناسایی گردید و به عنوان نمونه انتخاب گردید. مقاله­ها مطالعه و تحلیل محتوا شد مقوله­ها و گزاره های بدست آمده به عنوان آسیب­های فرهنگ دانشگاهی شناسایی شد. نتایج بدست آمده نشان داد که آسیب های مربوط به چالش­های مدیریت دانشگاه؛ علمی و نظریه پردازی؛ نظارت و ارزیابی؛ مشارکت نخبگان؛ تعدد کانون­های قدرت و تصمیم­گیری؛ عدم آزادی آکادمیک؛ مدیریت سیاسی و رابطه­ای؛ سیاستگذاری غیراصولی در آموزش عالی؛ افول هنجارهای اخلاقی در جامعه؛ کاهش پایبندی به هنجارهای علمی، منفعت طلبی، بداخلاقی و بی­هنجاری علمی؛ تعامل ضعيف دانشجویان با یکدیگر،اساتید و با دانشگاه؛ فقدان مهارت­های کارگروهی و فردگرایی؛ احساس هویت رشته­ای پایین و... بوده است. از نتایج این تحقیق می­توان برای سیاستگذاری آموزش عالی در زمینه برطرف کردن آسیب­های فرهنگ دانشگاهی استفاده نمود.

کلمات کلیدی: آسیب شناسی فرهنگ, دانشگاه, رهنگ دانشگاهی

ارجاع به مقاله
افراسیابی ر., & یساول ن. (1398). آسیب شناسی فرهنگ در آموزش عالی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 3(9), 283-291. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/191

  • دفعات مشاهده مقاله: 317
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 462