آسیب شناسی فرهنگ در آموزش عالی
- 1 استادبار کروه مدیریت، دانشکده علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
- 2 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، بجنورد، ایران
چکیده
این مقاله با هدف آسیب شناسی فرهنگ در آموزش عالی با تحلیل مطالعات در داخل کشور انجام شده است. این پژوهش کیفی و با روش تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مقالههای تدوین شده در خصوص فرهنگ دانشگاهی بود بدین منظورکلیدواژههای آسیب شناسی فرهنگ، دانشگاه و فرهنگ دانشگاهی در پایگاههای نورمکس و تحقیقات علوم انسانی و مرورگر گوگل جستجو شد و از بین آنها 8 مقاله که با موضوع پژوهش مرتبط بود شناسایی گردید و به عنوان نمونه انتخاب گردید. مقالهها مطالعه و تحلیل محتوا شد مقولهها و گزاره های بدست آمده به عنوان آسیبهای فرهنگ دانشگاهی شناسایی شد. نتایج بدست آمده نشان داد که آسیب های مربوط به چالشهای مدیریت دانشگاه؛ علمی و نظریه پردازی؛ نظارت و ارزیابی؛ مشارکت نخبگان؛ تعدد کانونهای قدرت و تصمیمگیری؛ عدم آزادی آکادمیک؛ مدیریت سیاسی و رابطهای؛ سیاستگذاری غیراصولی در آموزش عالی؛ افول هنجارهای اخلاقی در جامعه؛ کاهش پایبندی به هنجارهای علمی، منفعت طلبی، بداخلاقی و بیهنجاری علمی؛ تعامل ضعيف دانشجویان با یکدیگر،اساتید و با دانشگاه؛ فقدان مهارتهای کارگروهی و فردگرایی؛ احساس هویت رشتهای پایین و... بوده است. از نتایج این تحقیق میتوان برای سیاستگذاری آموزش عالی در زمینه برطرف کردن آسیبهای فرهنگ دانشگاهی استفاده نمود.
- دفعات مشاهده مقاله: 317
- دفعات دانلود مقاله کامل : 462