تحلیلی بر الگوهای فرهنگ سازمانی و کاربرد آنها در آموزش و پرورش

  • رویا افراسیابی 1
  • علی فرهادی 2
  • 1 استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
  • 2 دانشجوی دکترا مدیریت آموزشی، شرکت برق منطقه ای خراسان
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 4 شماره 15 (1399) , صفحه 160-171
چاپ شده: 1399-10-13

چکیده

سازمان های بالنده و طلایه دار همواره در تلاش اند تا با آگاهی از ارزش های بی بدیل فرهنگی خود در نیل به عملکردهای ممتاز، از ساز و کارهای گوناگون علمی برای سنجش وضعیت و اعتلای فرهنگ سازمانی خویش بهره جویند. هدف از هر آموزشي، يادگيري است. در مورد فرهنگ سازمانی نظريه هاي متعددي مطرح شده كه هر كدام سعي كرده اند در مورد چگونگي سنجش و اندازه گیری مدل ها، الگوها و گونه شناسی های مختلف توضيحاتي ارائه دهند. الگوهای فرهنگ سازمانی درکیفیت بهتر سرمایه های انسانی، تولید بهتر، عملکرد مطلوبتر و آموزش کمک شایانی می کند. با توجه به اهميت الگوهای فرهنگ سازمانی در امر آموزش اين مطالعه با هدف بررسي كاربرد الگوهای فرهنگ سازمانی در آموزش و پرورش انجام شد. روش پژوهش در اين مقاله توصيفي (تحليل اسنادي) مي باشد. ابزار گردآوري اطلاعات فرم هاي فيش برداري و كتابخانه اي است. در اين مقاله درباره سه الگوی مهم  فرهنگی، شامل الگوی چارلز هندی، ادگار شاین و دنیسون مورد بحث  قرار گرفت. از آنجا كه اين نظریه هاي يادگيري كامل نيستند و هر كدام نوع خاصي از يادگيري را مورد تاكيد قرار مي دهند، بنابراين تسلط اساتيد بر همه اين نظريه ها و كاربردهاي آموزشي و تربيتي آن ها لازم و معقول به نظر مي رسد.

کلمات کلیدی: نظريه هاي يادگيري، تحليل اسنادي، آموزش و پرورش، تربيت

ارجاع به مقاله
افراسیابی ر., & فرهادی ع. (1399). تحلیلی بر الگوهای فرهنگ سازمانی و کاربرد آنها در آموزش و پرورش. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 4(15), 160-171. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/207

  • دفعات مشاهده مقاله: 399
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 787