مدل مانع زدایی تولید با تمرکز بر مشتریان

  • امراله عموسلطانی فروشانی 1
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 7 شماره 26 (1402) , صفحه 1263-1273
چاپ شده: 1402-09-30

چکیده

جهانی شدن اقتصاد، به افزایش رقابت میان شرکت های داخلی و خارجی منجر شده است. در این راستا کشورهای در حال توسعه به دنبال این هستند که مشتریان را به سمت مصرف محصولات داخلی سوق دهند. براساس مطالعات، تمایل ایرانیان به خرید کالای داخلی از حد مطلوب کمتر است. بررسی ها نشان می دهد؛ اگرچه کیفیت عامل مهم در ترجیح مشتری است ولی توجه به نیاز مشتری و تغییر فرآیندهای تولید و نوآوری در جهت رضایت مشتری موجب مانع زدایی تولید و مصرف محصول ایرانی می شود. این تحقیق با نظر سنجی25  نفر از مشتریان محصولات ایرانی انجام شده است. برای آزمون روایی پرسشنامه از نظرات کارشناسان و خبرگان و پایایی از ضریب الفای کرونباخ و طیف لیکرت به وسیله ی نرم افزارSPSS26   استفاده شد. نتایج نشان می دهد که تمرکز مشتریان بعد از قیمت و کیفیت، روی شفافیت اطلاعاتی محصول، کارکرد، خدمات قبل و  پس از فروش، قابلیت تعمیر و تعویض بوده است. شرکت های تولیدی ایران به علت عملکرد نامطلوب در قیمت، کیفیت، خدمات، اطلاعات شفاف راجع به محصول، ضمن از دست دادن بازارهای داخلی، تصور مشتریان را در مورد مصرف محصولات ایرانی کاهش داده و موانع تولید را تشدید کرده اند.

کلمات کلیدی: نوآوری، شفافیت اطلاعاتی، رضایت مشتری، پاسخگوئی، مانع زدایی

ارجاع به مقاله
عموسلطانی فروشانی ا. (1402). مدل مانع زدایی تولید با تمرکز بر مشتریان. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 7(26), 1263-1273. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/2174

  • دفعات مشاهده مقاله: 137
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 155