تاثیر رقابت پذیری و ایجاد زنجیره ارزش بر محتوای اطلاعاتی داده های مالی شرکتها
- 1 استادیار گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ورامین – پیشوا، تهران
- 2 دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ورامین– پیشوا تهران
چکیده
موضوع رقابت پذیری در صنایع مختلف و همچنین وجود زنجیره ارزش موثر و قوی در شرکت ها و در حال کلیتر در صنایع کشورهای در حال توسعه منجر به رشد و شکوفایی اقتصاد آن کشورها و همچنین صنایع و شرکت های حاضر در آن خواهد شد. مدیران شرکت ها نیز با توجه به سطح رقابتی که وجود دارد و از طرفی با ایجاد زنجیره های ارزش مناسب و کارا در شرکت ها خود منجر به بهبود سطح عملکردی شرکت ها و در نهایت محتوای اطلاعاتی مالی شرکتها خواهند شد. بنابراین هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر رقابت پذیری و ایجاد زنجیره ارزش بر محتوای اطلاعاتی دادههای مالی شرکتها بوده است. جامعه آماری مورد استفاده در این تحقیق شرکتهایی که دارای دفتر مرکزی در شهر تهران و حومه هستند که در نهایت پس از اجرای روش نمونه گیری تعداد 78 شرکت وارد نمونه مورد بررسی تحقیق شدهاند. دوره زمانی مورد بررسی در این تحقیق در سال های 1401 برای توزیع پرسشنامه و 1400 پایان دوره صورت های مالی شرکت ها بوده است. روش رگرسیون مورد استفاده در این تحقیق چند متغیر بوده که پس از اجرای مفروضات رگرسیون مورد بهره برداری قرار گرفته است. دو فرضیه در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته که پس اجرای رگرسیون مشخص گردید که رقابت پذیری دارای اثر معنادار و مستقیم بر محتوای اطلاعاتی داده های مالی شرکتها در سطح اطمینان 0.95 دارد و همچنین مشخص گردید زنجیره ارزش در شرکت ها نیز در سطح اطمینان مذکور دارای اثر معنادار و مثبتی بر محتوای اطلاعاتی شرکت ها داشته است.
- دفعات مشاهده مقاله: 111
- دفعات دانلود مقاله کامل : 164