تاثیر سواد رسانه‎ای و سواد اطلاعاتی بر کیفیت تجارب یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان

  • الهام سوقی 1
  • 1 کارشناس ارشد علوم تربیتی گرایش مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان، گرگان، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 7 شماره 26 (1402) , صفحه 516-539
چاپ شده: 1402-09-23

چکیده

هدف کلی تحقیق حاضر، بررسی تاثیر سواد رسانه­ای و سواد اطلاعاتی بر کیفیت تجارب یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان می­باشد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری آن را کلیه دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان به تعداد 12790 نفر تشکیل می­دهند که براساس جدول کرجسی و مورگان (1970) تعداد 375 نفر با روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای برحسب جنسیت به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمع‌آوري داده­ها از پرسش­نامه سواد رسانه­ای فلسفی (1393) با 20 سوال، پرسش­نامه سواد اطلاعاتی شکوهی (1391) با 16 سوال و پرسشنامه کیفیت تجارب یادگیری نیومن (1990) با 12 سوال استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزارها به تایید متخصصان رسید و پایایی آن­ها با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ برای پرسش­نامه سواد رسانه­ای 79/0، پرسش­نامه سواد اطلاعاتی 90/0 و پرسش­نامه کیفیت تجارب یادگیری 84/0 محاسبه شد كه از لحاظ آماری مورد تایید بود. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون­های رگرسیون چندمتغیره و رگرسیون تک متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که؛ سواد رسانه­ای و سواد اطلاعاتی بر کیفیت تجارب یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان تاثیر مثبت و معناداری دارد. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که؛ سواد اطلاعاتی بیشترین تاثیر را بر کیفیت تجارب یادگیری دانشجویان دارد. همچنین ابعاد سواد رسانه­ای (درك محتواي پيام­هاي رسانه­اي، آگاهي از اهداف پنهان پيام­هاي رسانه­اي، گزينش آگاهانه پيام­هاي رسانه­اي، نگاه انتقادي به پيام­هاي رسانه­اي، تجزيه و تحليل پيام­هاي رسانه­اي) بر کیفیت تجارب یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان تاثیر مثبت و معناداری دارد. ولی از بین ابعاد سواد اطلاعاتی، سواد رایانه ­ای و سواد اینترنتی بر کیفیت تجارب یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان تاثیر مثبت و معناداری دارد.

کلمات کلیدی: سواد رسانه ای، سواد اطلاعاتی، کیفیت تجارب یادگیری، دانشجویان

ارجاع به مقاله
سوقی ا. (1402). تاثیر سواد رسانه‎ای و سواد اطلاعاتی بر کیفیت تجارب یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 7(26), 516-539. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/2247

  • دفعات مشاهده مقاله: 372
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 204