بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و اثر بخشی معلمان در مدارس ابتدایی شهرستان گمیشان در سال تحصیلی 1402-1401

  • اقول بی بی کردار 1
  • 1 کارشناس ارشد علوم تربیتی گرایش مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 7 شماره 26 (1402) , صفحه 686-701
چاپ شده: 1402-09-25

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و اثر بخشی معلمان در مدارس ابتدایی شهرستان گمیشان در سال تحصیلی 1402- 1401 بود. تحقیق حاضر از نظر هدف یکی از تحقیقات کاربردی بوده و بر اساس نحوه گردآوري داده‌ها، از نوع توصيفي و همچنین از لحاظ دسته‌بندي پژوهش‌هاي توصيفي، از نوع همبستگی به‌شمار مي‌آيد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیلسون (2000)  و پرسشنامه اثربخشی کارکنان  پارسونز(2001) استفاده  شد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهرستان گمیشان كه مجموعاً 415 نفر می باشند،  بوده و همچنین حجم نمونه نیر با استفاده از فرمول مورگان برابر 200 نفر تعیین گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS25 انجام گردید و در نهایت  آزمون فرضیه های تحقیق نشان داد که  بین فرهنگ سازمانی و اثر بخشی معلمان در مدارس ابتدایی شهرستان گمیشان در سال تحصیلی 1402- 1401 رابطه معنادار وجود  دارد. همچنین فرضیه های فرعی نیز نشان داد که بین هر 4 بعد فرهنگ سازمانی (درگیر شدن در کار ، سازگاری، یکپارچگی  و رسالت (ماموریت ) با اثر بخشی معلمان ارتباط معنادار وجود دارد.

کلمات کلیدی: فرهنگ سازمانی، اثر بخشی معلمان ، مهارتهای شغلی ، مدارس ابتدایی، شهرستان گمیشان

ارجاع به مقاله
بی بی کردار ا. (1402). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و اثر بخشی معلمان در مدارس ابتدایی شهرستان گمیشان در سال تحصیلی 1402-1401. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 7(26), 686-701. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/2263

  • دفعات مشاهده مقاله: 200
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 236