مروری بر نقش بازاریابی حسی بر وفاداری مشتریان

  • پدرام صنعتی 1
  • 1 عضو باشگاه پژوهشگران و نخبگان، واحد گرمی، دانشگاه آزاد اسلامی، مولف و پژوهشگر، ایران، گرمی
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 7 شماره 26 (1402) , صفحه 756-784
چاپ شده: 1402-09-30

چکیده

هدف از تحقیق حاضر مروری بر نقش بازاریابی حسی بر وفاداری مشتریان می باشد. با توجه به اینکه امروزه بازاریابی به عنوان کلیدی ترین واحد در هر تجارت به شمار می رود. بر هیچ کس پوشیده نیست که مشتری از مهم ترین دارایی های یک سازمان تجاری قلمداد  شود. با توجه به رقابت شدید بین سازمان های تجاری, هر کدام در پی دستیابی به روش های نوین و  کاربردی در حوزه وفاداری مشتریان هستند که یکی از این روش ها بازاریابی حسی است  بازاریابی حسی به‌عنوان روشی برای اندازه‌گیری و تبیین احساسات مصرف‌کننده و همچنین ردیابی و استفاده از فرصت‌های جدید بازار و درنهایت اطمینان از موفقیت طولانی‌مدت محصول تعریف‌شده است (راندیر  و همکاران، 2016). به گفته لیندستروم  (2006)، محرک‌های محیطی خارجی بر هر پنج حس انسان تأثیر می‌گذارند. انسان بیشتر تحت تأثیر حس بینایی قرار دارد. اولین برداشتی که از طریق بینایی منتقل می‌شود به مصرف‌کنندگان در شکل‌گیری تصویر محصول و برند کمک می‌کند. «بینایی» مؤثرترین حس برای ارائه پیام‌های بازاریابی حسی به مشتریان است. ازآنجایی‌که حس بویایی با تنفس ارتباط دارد، این‌یک حس است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. «بو» مستقیماً و با سریع‌ترین سرعت بر حافظه تأثیر می‌گذارد. صدا با توجه به میزان فرکانس، دارای صوت و لحن متفاوت است. «صدا» تأثیر طولانی‌مدت روی حافظه دارد و مقدار زیادی از اطلاعات از طریق صدا جذب می‌شوند. «طعم» بین شیرین، شور، ترش، تلخ و اومامی تفاوت ایجاد می‌کند. هنگامی‌که انسان غذا مصرف می‌کند، این پنج حس هماهنگ عمل می‌کنند، زیرا غذا نه‌تنها به طعم و مزه ارتباط دارد، بلکه به بو، بافت، شکل ظاهری و صدای جویدن نیز مربوط می‌شود. در آخر، «لمس» یک عامل حسی است که توسط پوست احساس می‌شود. ازآنجایی‌که لمس هنگام تماس فرد با چیزی یا کسی اتفاق می‌افتد، منجر به ایجاد رابطه بین این دو فرد می‌شود و احساسات انسان را تغییر می‌دهد و ارتباطات را بسیار تحت تأثیر قرار می‌دهد (جانگ و لی، 2019). این تحقیق به روش کتابخانه ای نقش بازاریابی حسی رو بر وفاداری مشتری مورد بررسی قرار می دهد.

کلمات کلیدی: بازاریابی حسی، وفاداری مشتری، جذب مشتری

ارجاع به مقاله
صنعتی پ. (1402). مروری بر نقش بازاریابی حسی بر وفاداری مشتریان. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 7(26), 756-784. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/2267

  • دفعات مشاهده مقاله: 297
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 300