بررسی ارتباط میان کمیته حسابرسی و استفاده از حسابرس داخلی در نقش آموزشی مدیریتی و تأثیر آن بر استقلال و بی¬طرفی حسابرسی داخلی

  • علیرضا مهریاب زاده 1
  • 1 دانشجوی دکترای حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، تنکابن، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 28 (1403) , صفحه 1170-1191
چاپ شده: 1403-03-31

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط میان ویژگی­های کمیته حسابرسی و استفاده از حسابرس داخلی در نقش آموزشی مدیریتی و تأثیر آن بر استقلال و بی­طرفی حسابرسی داخلی است. تحقیق حاضر از نظر هدف ،کاربردی واز نظر جمع­آوری داده­ها از نوع توصیفی- همبستگی است. از پرسشنامه استاندارد برای جمع­آوری داده­های مربوط به هر یک از متغیرها استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه حسابرسان موسسه ­های حسابرسی شهر تهران می باشد. با استفاده از فرمول کلاین و جکسون، نمونه آماری تحقیق 100 نفر تعیین شد. نمونه­ گیری نیز به صورت تصادفی در دسترس انجام شد. با استفاده از معادلات ساختاری و نرم افزار PLS صحت فرضیه­های تحقیق مورد آزمون قرار گرفت.نتایج آزمون فرضیه نشان داد که میان ویژگی­های کمیته حسابرسی و استفاده از حسابرس داخلی در نقش آموزشی مدیریتی رابطه وجود داشته و ویژگی­های کمیته حسابرسی و استفاده از حسابرس داخلی در نقش آموزشی مدیریتی بر استقلال و بی­طرفی حسابرسی داخلی تأثیر دارد. همچنین نتایج فرضیه­های فرعی نشان داد بین ترکیب کمیته حسابرسی (موظف یا غیر موظف بودن اعضاء) و کیفیت کار حسابرسی داخلی رابطه وجود دارد. همچنین بین عزل و نصب حسابرسی داخلی توسط کمیته حسابرسی، تعداد و خصوصی بودن ملاقات­های کمیته حسابرسی با حسابرسان داخلی، بررسی کار حسابرسی داخلی توسط کمیته حسابرسی، استفاده از کار حسابرسی داخلی به عنوان زمینه آموزشی مدیریت و کیفیت کار حسابرسی داخلی رابطه وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد بین استقلال کمیته حسابرسی و کیفیت کار حسابرسی داخلی رابطه وجود دارد.

کلمات کلیدی: حسابرس داخلی در نقش آموزشی مدیریتی، استقلال کمیته حسابرسی، کیفیت کار حسابرسی داخلی

ارجاع به مقاله
مهریاب زاده ع. (1403). بررسی ارتباط میان کمیته حسابرسی و استفاده از حسابرس داخلی در نقش آموزشی مدیریتی و تأثیر آن بر استقلال و بی¬طرفی حسابرسی داخلی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(28), 1170-1191. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/2321

  • دفعات مشاهده مقاله: 129
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 122