تأثیر رسانههای اجتماعی بر روند بازاریابی و ترویج محصولات صنعت ورزش
- 1 دانشیار مدیریت ورزشی،گروه تربیت بدنی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
- 2 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
- 3 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
- 4 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده
استفاده از اینترنت و رسانههای اجتماعی باعث تسهیل فرایند بازاریابی در حوزه ورزشی شده است. هدف از مقاله حاضر مروری بر تأثیر حضور فعال رسانههای اجتماعی بروند بازاریابی و ترویج محصولات و خدمات در صنعت ورزش است. روش تحقیق مقاله حاضر به شکل مروری صورت یافته است. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل استفاده از مطالعات (جستجوی اسناد و مقالهها) است. برای جستجوی مقالات به زبان فارسی و لاتین از مقالات سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۴ استفاده شد که ازطریق جستجو در پایگاههای اطلاعاتی Scopus، Sid، Jcr ، Google Scholar، و Science Direct جمعآوری شدند. همچنین برای استخراج مقالات از کلیدواژههای رسانه (media)، بازاریابی ورزشی (sports marketing)، ورزش و رسانه (sport and media) استفاده شد. ۵۲ مقاله از جستجوی کلمات کلیدی به دست آمد و پس از درنظرگرفتن معیارهای ورود و خروج ۱۳ عنوان مقاله به دست آمد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که رسانههای اجتماعی فرصتهای بسیاری را برای بازاریابی مشتریان جدید و موجود ارائه میدهند، به شرکتها اجازه میدهند تا با مشتریان تعامل داشته و نیازهایشان شناسایی شوند و محصولات با کارایی بالاتری تبلیغ کنند و موجب برندینگ، ساخت قدرت اجتماعی، اشتراکگذاری اطلاعات، بازاریابی دهانبهدهان و استفاده از مزیتهای هوش جمعی میگردند. همچنین نتایج نشان میدهند رسانهها در حوزه بازاریابی ورزشی تأثیر مثبت و قابلتوجهی دارند و باعث تحریک برنامهریزان و بازاریابان ورزشی برای انجام فعالیتهای رسانهای در زمینه بازاریابی ورزشی میشوند.
- دفعات مشاهده مقاله: 131
- دفعات دانلود مقاله کامل : 233