بررسی تاثیر سواد دیجیتالی بر خلاقیت معلمان با میانجی توانمندسازی آنان

  • سهیلا صبوری نیری 1
  • ساناز صبوری نیری 2
  • لیلا صبوری نیری 3
  • 1 کارشناسی آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان نیر
  • 2 کارشناسی آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان نیر
  • 3 کارشناسی آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان نیر
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 28 (1403) , صفحه 1385-1396
چاپ شده: 1403-03-31

چکیده

با توجه به تغییر و تحولات روزافزون در عرصه فناوری و تکنولوژی، سازمان‌ها برای ادامه حیات خود، نیازمند نیروهای انسانی خلاق هستند؛ و از آنجایی که سیستم آموزشی متولی امر آموزش و تربیت نیروی انسانی است؛ رشد و نمو خلاقیت در این سیستم ضروری است. علاوه بر این با وجود معلمان خلاق تحقق اهداف فردی و سازمانی تسهیل خواهد شد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سواد دیجیتالی بر خلاقیت معلمان با میانجی توانمندسازی آنان در شهرستان نیر صورت گرفت. تحقیق حاضر از نظر ماهیت محتوایی توصیفی- همبستگی (مدل معادلات ساختاری) و از منظر هدف کاربردی است. شرکت کنندگان در پژوهش حاضر یا به عبارتی جامعه آماری تحقیق، معلمان ابتدایی و دوره اول متوسطه شاغل در منطقه نیر به تعداد 193 نفر (48 نفر همکار دوره اول متوسطه و 145 همکار دوره ابتدایی) و (114 نفر همکار خانم و 79 نفر همکار آقا) در سال تحصیلی 1403-1402 می‌باشند. روش نمونه‌گیری به کار گرفته شده، نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای بوده و با توجه به ناهمگون بودن جامعه آماری از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نیز استفاده گردید. که از میان جامعه‌ی آماری پیش گفته، بر اساس جدول مورگان نمونه‌ای به حجم 127 نفر (75 نفر زن و 52 نفر مرد) انتخاب شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که سواد دیجیتالی بر توانمندسازی و خلاقیت معلمان در شهرستان نیر به ترتیب با مقدار ضریب مسیر 78/0، 45/0 و با مقدار معناداری 87/11t=  و 78/5t= تاثیر مثبت و معنی‌داری دارد. همچنین طبق نتایج به دست آمده سواد دیجیتالی با میانجی توانمندسازی بر خلاقیت معلمان تاثیر غیرمستقیم و معنی‌داری دارد. طبق یافته‌های می‌تواند نتیجه گرفت که سیستم آموزشی برای اینکه بتواند حیات و بقای خود را تضمین نماید، نیازمند وجود معلمان خلاق در بدنه خود است و این خلاقیت را می‌تواند از طریق توانمندسازی آنان و تقویت مهارت‌های دیجیتالی رشد و توسعه داد.

کلمات کلیدی: سواد دیجیتالی، خلاقیت، توانمندسازی

ارجاع به مقاله
صبوری نیری س., صبوری نیری س., & صبوری نیری ل. (1403). بررسی تاثیر سواد دیجیتالی بر خلاقیت معلمان با میانجی توانمندسازی آنان. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(28), 1385-1396. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/2391

  • دفعات مشاهده مقاله: 173
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 168