اثر تصمیم های شهودی بر سرمایه گذاری در بازار بورس اوراق بهادار
- 1 استادیار گروه حسابداری و مالی، موسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان ایران تهران
- 2 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه حسابداری و مالی، موسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان، ایران، تهران
چکیده
بعد از بحران جهانی ۲۰۰۸ و نوسانات شدید بازارهای مالی در سراسر جهان در حوزه مالی رفتاری به مطالعه رفتار سرمایه گذاران بیشتر توجه شد. یکی از عوامل کلیدی تعیین کننده حرکات بازار احساسات سرمایه گذاران است. حوزه مالی رفتاری چگونگی و کیفیت رفتار در حوزه مالی را مطالعه میکند. در این زمینه مطالعه نقش احساساتی مانند ترس طمع انتظار و همین طور تأثیر ذهن ناخودآگاه و باورها در شکل دادن به تصمیم های سرمایه گذاری و تأثیر آن بر کارایی بازار مهم به نظر می رسد. این پژوهش به دنبال یافتن تاثیر مهمترین مفاهیم مالی رفتاری با سوگیریهای شناختی مثل فرا اعتمادی نماگری، آشناگرایی و اتکا بر تصمیم گیری سرمایه گذاران فردی و کارایی بازار در بورس تهران است. داده های اولیه برای آزمون مدل پژوهش با توزیع پرسش نامه ای ساختار یافته در بین ۴۰۰ سرمایه گذار فردی فعال در بورس اوراق بهادار تهران جمع آوری شد و داده های ۳۸۶ سرمایه گذار مبنای پردازش قرار گرفت همچنین برای تحلیل داده ها از روش مدل یابی معادلات ساختاری با روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد. یافته های این پژوهش مبین این است که رابطه مثبت و معناداری بین سوگیریهای فرا اعتمادی و نماگری با کارایی ادراک شده بازار و تصمیم های سرمایه گذاران وجود دارد؛ همچنین رابطه منفی و معناداری بین آشناگرایی با کارایی بازار و تصمیم های سرمایه گذاران وجود دارد اما معناداری رابطه این دو متغیر با سوگیری اتکا تایید نشد.
- دفعات مشاهده مقاله: 78
- دفعات دانلود مقاله کامل : 126