نقش بازاریابی در بازار کسب و کار دارویی در ایران

  • مصطفی احمد نژاد 1
  • 1 دانش آموخته کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 29 (1403) , صفحه 1289-1302
چاپ شده: 1403-06-17

چکیده

شاید با دیدن عنوان تفاوت بازاریابی و فروش در صنعت دارویی کمی متعجب شده باشید. اکثر افراد بر این تصور هستند که بازاریابی همان فروش است و بین این دو هیچ تفاوتی وجود ندارد. در واقع بخش بازاریابی و بخش فروش با عملکردهای متفاوت، کاملا در موازات هم پیش می روند. اینکه چرا در شرکتهای کوچک یکی هستند فقط به خاطر بحث صرفه جویی در هزینه های شرکت است و طبیعتا در شرکتهای بزرگ این اتفاق نمی افتد. یکی از انواع شرکتهای بزرگ که بخش بازاریابی از بخش فروش آن جدا میباشد، شرکتهای داروسازی است. هدف از مقاله حاضر بررسی بین مدیریت بازاریابی محصولات دارویی با نوآوری در فروش محصولات دارویی و عملکرد بازار می باشد. روش پژوهش در این مقاله نامه  توصیفی – همبستگی میباشد، روش گردآوري اطلاعات در این مقاله به دو صورت روش كتابخانه اي و روش میدانی کار شده است . جامعه آماري پژوهش حاضر در این مقاله را پزشکان داروخانه ها ، کارکنان داروخانه ها و فروشندگان محصولات دارو در سال 1401 تشکیل می دهند که به تعداد 300  نفر در سطح شهرستان ساری می باشند. همچنین نمونه آماری این پژوهش با توجه به جدول مورگان به تعداد 169نفر برآورد انتخاب شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان  میدهد بین بررسی مدیریت بازاریابی محصولات دارویی با نوآوری در فروش و عملکرد بازار رابطه معناداری وجود دارد.

کلمات کلیدی: مدیریت بازاریابی، نوآوری در فروش محصول، عملکرد بازار.

ارجاع به مقاله
احمد نژاد م. (1403). نقش بازاریابی در بازار کسب و کار دارویی در ایران. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(29), 1289-1302. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/2749

  • دفعات مشاهده مقاله: 90
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 123