نقش توانایی مدیریتی بر ارتباط بین تجربیات مدیرعامل و عملکرد شرکت

  • نفیسه جمالی فر 1
  • مهدی خلیلی 2
  • مهدی کشاورز 3
  • 1 کارشناس ارشد حسابداری مدیریت، دانشگاه رجا، قزوین، ایران
  • 2 استادیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه رجا، قزوین، ایران
  • 3 استادیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه رجا، قزوین، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 30 (1403) , صفحه 389-409
چاپ شده: 1403-08-10

چکیده

مدیرعامل به عنوان بالاترین مقام اجرایی در یک شرکت شناخته می­شود و یکی از ویژگی­های مدیرعامل را می­توان دوره تصدی او نامید؛ دوره تصدی مدیرعامل یک ویژگی بسیار مهم دیگر مدیر عامل است که بر عملکرد شرکت تأثیر می­گذارد.  یک دورة تصدی طولانی­تر به مدیرعامل کمک می­کند مهارت خود در را در یک دورة شکوفایی یا رکود اقتصادی به اثبات برساند.توانایی مدیریتی؛ استعداد، مهارت و تلاشی است که توسط مدیر عامل یا مدیران ارشد شرکت برای اتخاذ تصمیمات تجاری موفق استفاده می­شود. مهارت‌ها، دانش و تجربیات مدیران می‌تواند تعارض شناختی ایجاد کند که تصمیم‌گیری گروهی می‌تواند از آن بهره‌مند شود، بنابراین، دوره تصدی مدیرعامل بر توانایی مدیریتی تأثیر می­گذارد، که به واسطه­ی توانایی مدیریتی بر عملکرد شرکت نیز مؤثر است. هدف این پژوهش؛ بررسی نقش توانایی مدیریتی بر ارتباط بین تجربیات مدیرعامل و عملکرد شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می­باشد. در این پژوهش برای اندازه­گیری توانایی مدیریتی نیز از مدل دمیرجیان و همکاران (2012)، برای اندازه­گیری تجربیات مدیرعامل از دوره تصدی مدیرعامل و برای اندازه­گیری عملکرد شرکت از شاخص بازده حقوق صاحبان سهام، استفاده شد نمونه­ی آماری شامل 82 شرکت طی دوره زمانی 1391 تا 1400 می­باشد. آزمون فرضیات با استفاده از رگرسیون خطی و توسط نرم­افزار ایویوز اجرا گردید. نتایج پژوهش نشان داد که تجربیات مدیرعامل با عملکرد شرکت و توانایی مدیریتی ارتباط مستقیم و معناداری دارد و همچنین توانایی مدیریت نقش میانجی جزئی بر ارتباط بین تجربیات مدیرعامل با عملکرد شرکت دارد.

کلمات کلیدی: توانایی مدیریتی، تجربیات مدیرعامل، عملکرد شرکت

ارجاع به مقاله
جمالی فر ن., خلیلی م., & کشاورز م. (1403). نقش توانایی مدیریتی بر ارتباط بین تجربیات مدیرعامل و عملکرد شرکت. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(30), 389-409. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/2793

  • دفعات مشاهده مقاله: 158
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 109