بررسی تأثیر استراتژیک اصالت برند بر اعتماد مشتریان با نقش میانجی کیفیت خدمات(مورد مطالعه: اداره بازرگانی حفاری اهواز)
- 1 استاديار مديريت بازرگانى، دانشکده مدیریت، دانشگاه خليج فارس، ایران https://orcid.org/0000-0001-7619-3783
- 2 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیک تهران مرکز، ایران
چکیده
در صنعت حفاری، مسئله اصالت یک برند، به نحوی تأثیرگذار است که بسیاری از مشتریان با وجود کیفیت محصولات و خدمات، به دنبال محصولات اصیل هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر استراتژیک اصالت برند بر اعتماد مشتریان با نقش میانجی کیفیت خدمات(مورد مطالعه: اداره بازرگانی حفاری اهواز) انجام شد. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و کارکنان اداره بازرگانی حفاری اهواز بود که تعداد آنها 445نفر میباشد و حجم نمونه این تحقیق طبق (جدول لجسی، مورگان) تعداد 210 نفر میباشد. نمونهگیری به صورت تصادفی ساده انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی برگرفته از سه پرسشنامه اصالت برند(کادیرو، 2010)، پرسشنامه اعتماد مشتریان (رینا الحناوی،2011) و پرسشنامه کیفیت خدمات(پاراسورامان،1988)، استفاده شده است. جهت روایی پژوهش از پانل متخصصان (12نفر) و آلفا کرونباخ استفاده گردید. تجزیه و تحلیل از آمار توصیفی و آمار استنباطی و معادلات ساختاری در نرمافزار SMARTPLSاستفاده گردید و نتایج تحقیق نشان داد که بین اصالت برند با ضریب 78/0 و اعتماد مشتریان تأثیر معناداری برقرار است، و همچنین این تحقیق نشان داد که بین اصالت برند با ضریب مسیر 41/0 و کیفیت خدمات تأثیر معناداری برقرار است و در نهایت کیفیت خدمات با ضریب مسیر33/0 با اعتماد مشتریان تأثیر معناداری دارد. بنابراین با توجه به یافتههای تحقیق میتوان نتیجه گرفت که اصالت برند با اعتماد مشتریان و با در نظر گرفتن نقش میانجی کیفیت خدمات تأثیر مثبت و معناداری دارد. به عنوان یک نتیجه کلی باید افزود که برندهای که از نظر اعتماد مشتریان با ویژگی های برندهای اصیل، شباهت بیشتری داشته باشند، به سبب وجود کیفیت خدمات، احتمال بالاتری وجود دارد که برای استفاده از جانب جامعه مشتریان هدف، انتخاب شوند.
- دفعات مشاهده مقاله: 97
- دفعات دانلود مقاله کامل : 120