تاثیر مالکیت مدیریتی بر رابطه بین ارزش‌افزوده فکری و ارزش بازار شرکت

  • علی باغانی 1
  • عسگر عسکری 2
  • 1 استاد حسابداری گروه حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
  • 2 دانشجوی دکترا حسابداری گروه حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 30 (1403) , صفحه 583-592
چاپ شده: 1403-08-26

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر، تاثیر مالکیت مدیریتی بر رابطه بین عملکرد و سرمایه فکری با ارش شرکت در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از اطلاعات صورت‌های مالی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران استفاده شده است. به این منظور شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران به‌عنوان جامعه آماری پژوهش و محدوده زمانی پژوهش از ابتدای سال 1395 تا پایان سال 1401 می‌باشد. بدین ترتیب در این پژوهش از اطلاعات کلیه شرکت‌هایی که در این بازه زمانی 6 ساله، سهام خود را در بورس اوراق بهادار تهران عرضه کرده باشند و معاملات سهامشان بیش از 3 ماه وقفه نداشته باشند، سال مالی آن‌ها به پایان هرسال شمسی ختم شود استفاده شده است. سرانجام پس از اعمال شرایط فوق در انتخاب نمونه‌ها، تعداد 108 شرکت به‌عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. جهت دستیابی به اطلاعات صورت‌های مالی و قیمت‌های بازار شرکت‌های نمونه پژوهش از بانک اطلاعاتی نرم‌افزار ره‌آورد نوین استفاده شد. مدل‌هایی که برای آزمون فرضیه‌های پژوهش استفاده شده است رگرسیون خطی چند متغیره است. نتایج این پژوهش حاکی از تایید فرضیه اول و سوم و رد فرضیه دوم می‌باشد.

کلمات کلیدی: مالکیت مدیریتی، عملکرد، سرمایه فکری، ارزش شرکت

ارجاع به مقاله
باغانی ع., & عسکری ع. (1403). تاثیر مالکیت مدیریتی بر رابطه بین ارزش‌افزوده فکری و ارزش بازار شرکت. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(30), 583-592. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/2827

  • دفعات مشاهده مقاله: 101
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 91

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده