رابطه احساسات سرمایه‌گذار با نوآوری و محدودیت مالی شرکت

  • الهام عبدلی 1
  • زهرا فرشادفر 2
  • 1 دانشجوی دکترا حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران
  • 2 استادیار گروه حسابداری،دانشگاه ازاد اسلامی، واحد تهران غرب ،تهران، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 30 (1403) , صفحه 1318-1333
چاپ شده: 1403-09-15

چکیده

افزایش احساسات سرمایه‌گذار ترجیحات ریسک مدیران را تغییر می‌دهد و آن‌ها برای تصمیم‌گیری متهورانه‌تر تمایل نشان می‌دهند، در نتیجه فعالیت‌های تحقیق و توسعه را آغاز می‌کند و در نهایت منجر به نوآوری شرکت می‌شود. هدف از این پژوهش بررسی رابطه احساسات سرمایه‌گذار با نوآوری و محدودیت مالی شرکت است. تحقیق حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری داده‌ها، از نوع تحقیقات پس رویدادی است و در حوزه تحقیقات اثباتی حسابداری قرار دارد که با استفاده از روش رگرسیون چندگانه به شیوه حداقل مربعات معمولی (OLS) و به برآورد مدل می‌پردازد. برای جمع‌آوری اطلاعات، از داده‌های شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1394-1402 استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد بین احساسات سرمایه‌گذار و نوآوری شرکت رابطه معنی‌داری وجود دارد احساسات قوی سرمایه‌گذاران محدودیت‌های تأمین مالی شرکت را کاهش می‌دهد و احساسات قوی سرمایه‌گذاران با بهبود نوآوری، محدودیت‌های تأمین مالی شرکت را کاهش می‌دهد. این نتایج نشان می‌دهد احساسات قوی سرمایه‌گذاران می‌تواند به کاهش محدودیت‌های تأمین مالی کمک کند؛ چراکه اثر زمان‌بندی بازار ناشی از تمایل سرمایه‌گذاران، هزینه تأمین مالی خارجی را کاهش می‌دهد و در نتیجه توانایی شرکت برای جمع‌آوری سرمایه را افزایش می‌دهد.

کلمات کلیدی: احساسات سرمایه‌گذار، نوآوری، محدودیت مالی شرکت

ارجاع به مقاله
عبدلی ا., & فرشادفر ز. (1403). رابطه احساسات سرمایه‌گذار با نوآوری و محدودیت مالی شرکت. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(30), 1318-1333. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/2876

  • دفعات مشاهده مقاله: 77
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 77