تبیین نقش نوسانات ارزش سهام در فروش بیمه های زندگی

  • حبیب تقی نسب 1
  • رضا منصوریان 2
  • 1 دانش آموخته
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 31 (1403) , صفحه 1524-1538
چاپ شده: 1403-11-30

چکیده

:  بیمه یکی از ابزارهاي مفید مدیریت ریسک، براي تامین آرامش و آسایش افراد جامعه است. در میان انواع بیمه نامه‌ها، بیمه نامه‌هاي زندگی موقعیتی ممتاز دارند. این بیمه نامه‌ها ضمن اینکه نیاز مالی افراد خانواده را بعد از مرگ نان‌آور آن تا حد امکان تامین می‌کنند، از جنبه پس‌اندازي نیز مفید هستند. علی‌رغم وجود مزایاي فراوان بیمه نامه‌هاي زندگی در ایران استقبال زیادي از این نوع بیمه‌نامه‌ها صورت نمی‌گیرد. هدف این مطالعه، بررسی و تبیین نقش نوسانات ارزش بازار سهام  بر فروش بیمه‌های زندگی می­باشد. داده­های مورد استفاده، از 14 شرکت بیمه‌ای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، در بازه زمانی 5 ساله در طی سال­های 1397 تا 1402 استخراج شده و برای تجزیه و تحلیل داده­ها و آزمون فرضیه­ها از الگوی رگرسیون چندمتغیره با استفاده از روش پانل دیتا استفاده شده است.  بر اساس تحلیل‌های صورت گرفته در مورد فرضیه اول مشخص گردید که ارتباط مثبت معناداری بین نوسانات ارزش بازار سهام با فروش بیمه‌های زندگی وجود دارد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم بیانگر ارتباط منفی و معنادار نوسانات قیمت سهام با فروش بیمه‌های زندگی می‌باشد و در نهایت نتایج آزمون فرضیه سوم و چهارم نشان دهنده ارتباط مثبت و معنادار شاخص منافع اجتماعی و شاخص تعهدات اجتماعی با فروش بیمه‌های زندگی می‌باشد. این یافته‌ها بیانگر الزام و توجه بیشتر سیاستگذاران و فعالین صنعت بیمه به نوسانات و تغییرات قیمتی بازار سرمایه می‌باشد.

کلمات کلیدی: بیمه عمر و زندگی، نوسانات قیمت ، بازار سرمایه

ارجاع به مقاله
تقی نسب ح., & منصوریان ر. (1403). تبیین نقش نوسانات ارزش سهام در فروش بیمه های زندگی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(31), 1524-1538. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/2954

  • دفعات مشاهده مقاله: 40
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 58