تاثیر خودكارآمدي بر ادراك اخلاقي حسابرسان با نقش ميانجي شك و ترديد حرفه‌اي و شهرت حسابرسان

  • نرگس آهنگریان 1
  • 1 دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 9 شماره 33 (1404) , صفحه 53-68
چاپ شده: 1404-04-28

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تعیین تاثیر خودکارآمدی بر ادراک اخلاقی حسابرسان با نقش میانجی شك و تردید حرفه‌ای و شهرت حسابرسان است. روش پژوهش به لحاظ ماهیت توصیفی-پیمایشی و از حیث هدف کاربردی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش را حسابرسان شاغل در موسسات حسابرسی در تهران به تعداد 1400 نفر تشکیل داده‌اند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 302 نفر تعیین و نمونه‌ها به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. به منظور تحليل داده‌ها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزارهای آماری Smart PLS و SPSS استفاده شد. نتايج پژوهش نشان داد خودكارآمدي بر ادراك اخلاقي حسابرسان، شك و ترديد حرفه‌اي و شهرت حسابرسان تاثیر معنادار دارد. همچنین خودکارآمدی می‌تواند از طریق نقش میانجی شک و تردید حرفه‌ای و شهرت حسابرسان تاثیر معناداری بر ادراک اخلاقی حسابرسان داشته باشد.

کلمات کلیدی: ادراک اخلاقی حسابرسان، خودکارآمدی، شک و تردید حرفه‌ای، شهرت حسابرسان.

ارجاع به مقاله
آهنگریان ن. (1404). تاثیر خودكارآمدي بر ادراك اخلاقي حسابرسان با نقش ميانجي شك و ترديد حرفه‌اي و شهرت حسابرسان. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 9(33), 53-68. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/3098

  • دفعات مشاهده مقاله: 10
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 9