مطالعه استراتژی قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام بر عضویت در گروه‎های تجاری و نقدینگی بازار

  • رعنا حسینی 1
  • 1 گروه حسابداری، دانشکده علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 9 شماره 32 (1404) , صفحه 1144-1164
چاپ شده: 1404-03-01

چکیده

سرمایه­گذاران برای انتخاب بهترین پرتفوی سرمایه­گذاری نیازمند وجود اطلاعات دقیق هستند. گاهی این اطلاعات در بین سرمایه­گذاران، به گونه­ای نامتقارن توزیع می­گردد. به گونه­ای که خریدار یا فروشنده معامله، فاقد اطلاعات یکسانی نسبت به انجام معامله دارند. این موضوع، منجر به پدیده عدم تقارن اطلاعاتی می­گردد. عدم تقارن اطلاعاتی باعث متفاوت شدن قیمت­های پیشنهادی خرید و فروش توسط سرمایه­گذاران می­شود. این قیمت های پیشنهادی سهام، در واقع تقریبی از هزینه رخداد یک معامله است و سرمایه­گذاران این هزینه را برای انجام یک معامله فوری پرداخت می نمایند. به لحاظ اهمیت این موضوع، هدف اصلی پژوهش مطالعه استراتژی قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام بر عضویت در گروه­های تجاری و نقدینگی بازار است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی است. از نظر منطق اجرا قیاسی قیاسی - استقرائی است. از نظر زمان مقطعی است. از نظر نوع داده‏ها کمی است. از نظر نحوه اجرا توصیفی پیمایشی است و روش پژوهش از نظر ارتباط بین متغیرها علّی و از نوع پس­رویدادی است. جامعه آماري پژوهش را شركت­هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران  در یک دوره زمانی پنج ساله (1398-1402) تشكيل مي­دهد؛ که از 730 شرکت پذیرفته شده در بورس 112 شرکت به­عنوان نمونه انتخاب شد. یافته­های پژوهش نشان داد که؛ استراتژی قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام بر عضویت در گروه های تجاری و نقدینگی بازار تأثیر مثبت و معناداری دارد. استراتژی قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام به عنوان خون حیاتی در بازار سهام می‏باشد. گروه­های تجاری دارای خصوصیات منحصر به فردی هستند که می­توانند با استفاده از اين خصوصیات در جهت حداکثر ساختن منافع خود قدم بردارند. عضويت در گروه تجاری می­تواند منجر به تسهیل در تأمین مالی شرکت های عضو گروه شود. با عضويت شرکت­ها در گروه تجاری امکان استقراض از اعضای گروه راحت­تر است و به بیان ديگر شرکت­ها با سهولت بیشتری می­توانند از شرکت مادر يا ساير اعضای گروه تأمین مالی نمايند.

کلمات کلیدی: استراتژی قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام، عضویت در گروه¬های تجاری، نقدینگی بازار

ارجاع به مقاله
حسینی ر. (1404). مطالعه استراتژی قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام بر عضویت در گروه‎های تجاری و نقدینگی بازار. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 9(32), 1144-1164. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/3196

  • دفعات مشاهده مقاله: 17
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 26