بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی و سوت زنی سازمانی با نقش میانجی هویت اخلاقی

  • محمدرضا فلاح عراقی 1
  • احمد گودرزی 2
  • 1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان، ایران
  • 2 دکتری مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 9 شماره 32 (1404) , صفحه 1397-1408
چاپ شده: 1404-03-01

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی و سوت زنی سازمانی با نقش میانجی هویت اخلاقی انجام گرفت. پژوهش از لحاظ هدف بنیادی و از لحاظ روش تحقیق از نوع توصیفی به روش همبستگی رویکرد معادلات ساختاری بود. جامعه مورد پژوهش، متشکل از کلیه کارمندان شرکت هپکوی اراک در سال 1404-1403 به تعداد 934 نفر بود که تعداد 274 نفر با استفاده از جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها پرسش نامه پرسشنامه پرسشنامه رهبری اخلاقی کالشون و همکاران (2011)، پرسشنامه سوت زنی سازمانی ایزد پناه و همکاران (1395) و مقیاس هویت اخلاقی آکینو و رید (2002) بود. یافته­های پژوهش نشان داد که رهبری اخلاقی بر سوت زنی سازمانی کارکنان اثر مستقیم دارد. هویت اخلاقی بر سوت زنی سازمانی کارکنان اثر مستقیم دارد. رهبری اخلاقی بر هویت اخلاقی کارکنان کارکنان اثر مستقیم دارد. همچنین رهبری اخلاقی بر سوت زنی با نقش میانجی هویت اخلاقی سازمانی در بین کارکنان اثر غیرمستقیم دارد؛ بنابراین می‏توان گفت که برای افزایش سوت زنی سازمانی و کاهش خطاهای سازمانی، می‏توان به متغیرهای رهبری اخلاقی و هویت اخلاقی توجه داشت.

کلمات کلیدی: رهبری اخلاقی، هویت اخلاقی، سوت زنی سازمانی

ارجاع به مقاله
فلاح عراقی م., & گودرزی ا. (1404). بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی و سوت زنی سازمانی با نقش میانجی هویت اخلاقی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 9(32), 1397-1408. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/3205

  • دفعات مشاهده مقاله: 13
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 22