تاثیر مکانیسم های حاکمیت شرکتی بر رابطه بین مسئولیت اجتماعی و ارزش شرکت
- 1 استادیار گروه حسابداری، واحد جویبار، دانشگاه آزاد اسلامی، جویبار، ایران
چکیده
حاکمیت شرکتی مجموعهای از فرآیندها، قوانین، سیاستها و روشهاست که به نحوه هدایت، اداره و کنترل سازمانها یا شرکتها و همچنین نحوه تعامل ذینفعان مختلف در راستای اهداف سازمان و یا شرکت میپردازد.مجموعه وظایف و تعهداتی است که سازمان بایستی در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعه ای که در آن فعالیت می کند انجام دهد. اسمیت مسؤولیت اجتماعی شرکت را به عنوان فرایند ایجاد ثروت، ارتقاي مزیت رقابتی شرکت و حداکثر کردن ارزش، از ثروت ایجاد شده برا ي جامعه میبیند هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر مکانیسم های حاکمیت شرکتی بررابطه بین مسئولیت اجتماعی وارزش شرکت می باشد.جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تشکیل میدهند که طی سال های 1398 تا 1402 در بورس فعالیت داشته اند. جهت تعیین حجم نمونه مناسب از این جامعه، از روش حذف سیستماتیک و اعمال محدودیت های نمونه گیری 112 شرکت انتخاب شده اند. همچنین کلیه مراحل در نرم افزار ایویوز EViews با آزمون رگرسیون پانل انجام گرفته است. در نهایت نتایج نشان داد که مسئولیت اجتماعی برارزش شرکت تاثیر دارد. در مورد نقش تعدیلی حاکمیت شرکتی می توان گفت استقلال هیات مدیره بررابطه بین مسئولیت اجتماعی و ارزش شرکت تاثیر دارد همچنین اندازه هیات مدیره بررابطه بین مسئولیت اجتماعی و ارزش شرکت تاثیرمعناداری داشته است.
- دفعات مشاهده مقاله: 22
- دفعات دانلود مقاله کامل : 21