تأثیر رقابت بازار محصول بر پویایی نگهداشت وجه نقد با توجه به نقش اصطکاک مالی بازار
- 1 استادیار گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
- 2 دانشجوی دکترا حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
چکیده
توانایی یک شرکت برای رقابت مؤثر در بازار محصول تابعی از سطح نقدینگی داخلی است که شرکت کنترل میکند بنابراین شرکتها در بازارهای رقابتی به دلایل مختلف وجه نقد نگهداری میکنند؛ اما عمدتاً انگیزههای احتیاطی یا نمایندگی دارند که اغلب برحسب عدم تقارن اطلاعاتی و تضاد نمایندگی توضیح داده میشود. بااینحال، هر توضیحی در مورد چرایی و زمانی که شرکتها وجه نقد نگه میدارند، بدون در نظر گرفتن استراتژیهای تجاری گستردهتر آنها که تحت تأثیر اصطکاک مالی بازار است ناقص یا نادرست است. هدف از این پژوهش تأثیر رقابت بازار محصول بر پویایی نگهداشت وجه نقد با توجه به نقش اصطکاک مالی بازار است. اطلاعات موردنیاز این پژوهش برگرفته از صورتهای مالی 164 شرکت در بازه زمانی 1392-1402 است. پژوهش حاضر، ازنظر هدف کاربردی؛ و ازنظر ماهیت و محتوا از نوع همبستگی است. برای آزمون وجود رابطه بین متغیرها و معنادار بودن مدل برآورده شده از روش رگرسیون چندگانه مبتنی بر تحلیل دادههای تابلویی (پانل دیتا) استفاده شد. نتایج بهدستآمده نشان میدهد رقابت بازار محصول بر نگهداشت وجه نقد تأثیر مثبت و معنیداری دارد. همچنین در طول دورههای افزایش رقابت، افزایش داراییهای نقدی با میزان قرار گرفتن در معرض اصطکاک مالی مرتبط است؛ به عبارتی اصطکاک مالی بازار تأثیر مثبت رقابت بازار محصول بر نگهداشت وجه نقد را تقویت میکند.
- دفعات مشاهده مقاله: 17
- دفعات دانلود مقاله کامل : 15