شناسایی عوامل موثر بر شکلگیری حس تعلق به مدرسه در دانشآموزان دوره اول متوسطه از دیدگاه دبیران
- 1 کارشناس (دبیری عربی)، آموزش و پرورش، اردبیل، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر شکلگیری حس تعلق به مدرسه در دانشآموزان دوره اول متوسطه از دیدگاه دبیران صورت گرفت. این پژوهش، از منظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت محتوایی کیفی است. جهت گردآوری دادهها، از روش مصاحبه غیرساختارمند استفاده شده و نتایج آن، با بکاربست، روش تحلیل مضمون (تم) در سه محور کدهای اولیه، سازمان دهنده و فراگیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل 32 نفر از سرگروههای درسی و معلمان سرآمد استان اردبیل در سال تحصیلی 1403-1402 بود. این جامعه دارای شاخصهای ورودی شامل سابقه بیش از 5 سال کار در دوره متوسطه، عضویت در گروههای درسی، داشتن مقالات یا تألیفات در حوزه تعلق به مدرسه و داشتن حداقل مدرک کارشناسی بود. روش نمونهگیری، نمونهگیری هدفمند بود و این عمل تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت؛ که در پژوهش حاضر، پس از انجام 12 مصاحبه، اشباع نظری اتفاق افتاد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که 70 کد باز در قالب 12 مضمون سازمان دهنده طبقه بندی شده و این 12 مضمون در قالب 6 محور اصلی تعریف شدند. طبق نتایج به دست آمده میتوان اذعان داشت که بهبود و ارتقا حس تعلق به مدرسه میتواند از بسیاری از مشکلات رفتاری هیجانی جلوگیری کرده و زمینه را برای توسعه فردی و سازمانی در ساحت های مختلف فراهم آورد.
- دفعات مشاهده مقاله: 15
- دفعات دانلود مقاله کامل : 14