تاثیر ارتباطات سیاسی بر رابطه بین استراتژی تجاری و مالیات متهورانه

  • میثم محبی 1
  • عبدالرضا تالانه 2
  • 1 کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران
  • 2 استاد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 9 شماره 33 (1404) , صفحه 197-215
چاپ شده: 1404-04-28

چکیده

سیاست­های متهورانه مالیاتی به عنوان استفاده قانونی از نظام مالیاتی برای منافع شخصی، برای کاهش میزان مالیات قابل پرداخت به وسیله ابزارهای قانونی تعریف می­شود. از سوی دیگر اقدامات مدیریتی انجام شده برای پرداخت مالیات کمتر، از طریق فعالیات­های متهورانه مالیاتی در بسیاری از نقاط جهان در حال گسترش است و شرکت­ها سعی می­کنند تا زمانی که هزینه­های این اقدامات بر منافع حاصل از آن فزونی نیافته به اقدامات خود ادامه دهند. از آنجايي كه استراتژي‌هاي شركت بر اساس تمايل شركت براي مقابله با ريسك و عدم قطعيت شكل گرفته است، بنابراين استراتژي كه شركت انتخاب مي­كند مي­تواند بر رفتار متهورانه مالياتي تاثير بگذارد. علاوه بر استراتژی تجاری، ارتباطات سیاسی نیز عامل مهمی در رفتارهای مالیاتی است. لذا هدف اين پژوهش بررسی تاثیر ارتباطات سیاسی بر رابطه بین استراتژی تجاری و مالیات متهورانه است. به منظور دستيابي به اين هدف دو فرضيه تدوين شد. جهت آزمون فرضيه ها با استفاده از روش حذف سيستماتيک؛ نمونه اي متشکل از 130 شرکت از بين شرکت­هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طي سال­هاي 1395 تا 1401 انتخاب گرديد و مدل رگرسيوني چندمتغیره به کار برده شد. نتايج حاصل از پژوهش نشان مي­دهد که استراتژی تهاجمی بر مالیات متهورانه تاثیر مثبت دارد. همچنین ارتباطات سیاسی بر رابطه بین استراتژی تهاجمی و مالیات متهورانه تاثیر منفی دارد.

کلمات کلیدی: مالیات متهورانه، استراتژی تجاری، ارتباطات سیاسی

ارجاع به مقاله
محبی م., & تالانه ع. (1404). تاثیر ارتباطات سیاسی بر رابطه بین استراتژی تجاری و مالیات متهورانه. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 9(33), 197-215. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/3265

  • دفعات مشاهده مقاله: 5
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 3