تاثیر ارتباطات سیاسی بر رابطه بین استراتژی تجاری و مالیات متهورانه
- 1 کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران
- 2 استاد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران
چکیده
سیاستهای متهورانه مالیاتی به عنوان استفاده قانونی از نظام مالیاتی برای منافع شخصی، برای کاهش میزان مالیات قابل پرداخت به وسیله ابزارهای قانونی تعریف میشود. از سوی دیگر اقدامات مدیریتی انجام شده برای پرداخت مالیات کمتر، از طریق فعالیاتهای متهورانه مالیاتی در بسیاری از نقاط جهان در حال گسترش است و شرکتها سعی میکنند تا زمانی که هزینههای این اقدامات بر منافع حاصل از آن فزونی نیافته به اقدامات خود ادامه دهند. از آنجايي كه استراتژيهاي شركت بر اساس تمايل شركت براي مقابله با ريسك و عدم قطعيت شكل گرفته است، بنابراين استراتژي كه شركت انتخاب ميكند ميتواند بر رفتار متهورانه مالياتي تاثير بگذارد. علاوه بر استراتژی تجاری، ارتباطات سیاسی نیز عامل مهمی در رفتارهای مالیاتی است. لذا هدف اين پژوهش بررسی تاثیر ارتباطات سیاسی بر رابطه بین استراتژی تجاری و مالیات متهورانه است. به منظور دستيابي به اين هدف دو فرضيه تدوين شد. جهت آزمون فرضيه ها با استفاده از روش حذف سيستماتيک؛ نمونه اي متشکل از 130 شرکت از بين شرکتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طي سالهاي 1395 تا 1401 انتخاب گرديد و مدل رگرسيوني چندمتغیره به کار برده شد. نتايج حاصل از پژوهش نشان ميدهد که استراتژی تهاجمی بر مالیات متهورانه تاثیر مثبت دارد. همچنین ارتباطات سیاسی بر رابطه بین استراتژی تهاجمی و مالیات متهورانه تاثیر منفی دارد.
- دفعات مشاهده مقاله: 5
- دفعات دانلود مقاله کامل : 3