بررسی تأثیر بازارگرایی بر عملکرد صادراتی با توجه به نقش میانجی قابلیتهای بازاریابی پویا (مورد مطالعه: شرکت گلدیران)
- 1 استادیار گروه مدیریت صنعتی، واحد نوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نوشهر، ایران
- 2 کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، واحد نوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نوشهر، ایران
چکیده
در تحقیق حاضر، به تعیین تأثیر بازارگرایی بر عملکرد صادراتی شرکت گلدیران با توجه به نقش میانجی قابلیتهای سازمانی پویا شد. تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی محسوب میشود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده که برای تدوین آن، از مطالعات کتابخانهای و میدانی استفاده شد. جامعه آماری مورد مطالعه، کلیه کارشناسان و مدیران شرکت گلدیران به تعداد 988 نفر بودند که با بهرهگیری از فرمول حجم نمونه کوکران، 277 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش نمونهگیری نیز تصادفی طبقهای بود. در این تحقیق، بازارگرایی به عنوان متغیر مستقل، عملکرد صادراتی به عنوان متغیر وابسته و قابلیتهای سازمانی پویا نیز به عنوان متغیر میانجی در نظر گرفته شدند. برای سنجش روایی از روایی صوری و محتوا و جهت محاسبه پایایی نیز از تکنیک آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج حاصل از بکارگیری مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرمافزار لیزرل نشان داد که بازارگرایی بهطور مستقیم و غیرمستقیم از طریق نقش میانجی قابلیتهای سازمانی پویا بر عملکرد صادراتی تاثیرگذار است.
- دفعات مشاهده مقاله: 54
- دفعات دانلود مقاله کامل : 47