ارزیابی آسیب به ستون فقرات در روش های رهاسازی مصدوم در تصادفات

  • احمدعلی یگانه 1
  • 1 رییس ایستگاه سازمان آتش نشانی رشت
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 9 شماره 33 (1404) , صفحه 1854-1861
چاپ شده: 1404-06-15

چکیده

تصادفات وسایل نقلیه موتوری یکی از علل شایع مرگ و میر و جراحات جدی است. بسیاری از مصدومان پس از تصادف در وسیله نقلیه خود گرفتار می‌مانند. مصدومان محبوس شده آسیب‌های بیشتری دارند و احتمال مرگ آنها نسبت به افراد محبوس نشده بیشتر است. روش‌های فعلی رهاسازی زمان‌بر هستند و بر به حداقل رساندن و کاهش حرکت تمرکز دارند. استراتژی بهینه رهاسازی و تأثیر این روش رهاسازی بر حرکت ستون فقرات ناشناخته است. هدف از این مطالعه ارزیابی حرکت در ستون فقرات گردنی و کمری برای تکنیک های رهاسازی رایج بود. داده‌ها بر روی 6 داوطلب سالم جمع‌آوری شد. انواع رهاسازی مورد بررسی عبارت بودند از: برداشتن سقف، جدا شدن ستون خودرو، رهاسازی سریع و خود رهاسازی. اندازه‌گیری‌ها در ستون فقرات گردنی و کمری و در صفحات قدامی-خلفی و جانبی  ثبت شدند. کل حرکت، حداکثر حرکت، میانگین، انحراف معیار و فواصل اطمینان برای هر نوع رهاسازی گزارش شده است. نتایج: داده‌های حاصل از مجموع ۲۳۰ عملیات رهاسازی برای تجزیه و تحلیل جمع‌آوری شد. کمترین حداکثر حرکت و کل جابجایی زمانی مشاهده شد که داوطلب خود را رهاسازی کرد. بیشترین حداکثر حرکت و جابجایی در رهاسازی سریع مشاهده شد.تفاوت بین خود رهاسازی و سایر روش‌ها معنی‌دار بود، تفاوت‌های کوچک و غیرمعنی‌داری بین برداشتن سقف، جدا کردن ستون و رهاسازی سریع وجود داشت. خود رهاسازی به طور قابل توجهی سریع‌تر از سایر روش‌های رهاسازی بود (میانگین ۶.۴ ثانیه).در داوطلبان سالم، خود رهاسازی با کمترین حرکت ستون فقرات و سریع‌ترین زمان برای تکمیل رهاسازی همراه است. انواع رهاسازی سریع، جدا کردن ستون و جدا کردن سقف همگی با حرکات و زمان مشابه رهاسازی در وسایل نقلیه آماده مرتبط هستند.

کلمات کلیدی: رهاسازی مصدوم، تصادفات، نجات، آسیب ستون فقرات، خود رهاسازی

ارجاع به مقاله
یگانه ا. (1404). ارزیابی آسیب به ستون فقرات در روش های رهاسازی مصدوم در تصادفات. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 9(33), 1854-1861. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/3348

  • دفعات مشاهده مقاله: 50
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 43