بررسی وضعیت رفتار تسهیم دانش در سازمان های دولتی (مورد مطالعه: شهرستان مریوان)
- 1 گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مریوان، کردستان، ایران
- 2 گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، مرکز مریوان ، کردستان، ایران
- 3 گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مریوان، کردستان، ایران
چکیده
هدف پژوهش بررسی وضعیت رفتار تسهیم دانش در بین کارکنان سازمانهای دولتی شهرستان مریوان بود. روش: این تحقیق ازنظر هدف جزء تحقیقات کاربردی میباشد و از نظر ماهیت جزء تحقیقات توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری کلیه کارکنان سازمان های دولتی شهرستان مریوان به تعداد 620 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران با جامعه محدود و نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 237 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده های مورد نیاز پژوهش پرسشنامه رفتار تسهیم دانش حسن پور وسجاد (1397)بود. روایی محتوایی پرسشنامه از طریق خبرگان تأیید شد و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ 77/0 محاسبه شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی بهره گرفته شد. برای توصیف متغیرهای جمعیت شناختی نمونه موردبررسی، از آمار توصیفی و برای پاسخدهی به سوال های پژوهش از آمار استنباطی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شد. یافته ها: نتایج آزمونt تک گروهی نشان داد که میانگین رفتار تسهیم دانش کارکنان سازمان های دولتی شهرستان مریوان 81/63 با انحراف معیار 05/11 به دست آمده است که از میانگین آماری(54) بزرگتر بود. همچنین میانگین مؤلفه های رفتار تسهیم دانش در بین نمونه مورد مطالعه بالاتر از سطح متوسط بود. نتیجه گیری: وضعیت رفتارتسهیم دانش که شامل اشتراک گذاری سخاوتمندانه، اشتراک گذاری اجباری، اشتراک گذاری مکانیزه، اشتراک گذاری مکتوب، اشتراک گذاری جمعی، اشتراک گذاری تجربه ها، اشتراک گذاری غیررسمی در سطح مطلوب بود.
- دفعات مشاهده مقاله: 51
- دفعات دانلود مقاله کامل : 46