شناسایی و رتبه بندی آرمان‌های تولید سبز در صنعت خودرو با رویکرد تحلیل سلسله مراتبی (AHP)

  • مریم تیزهوش 1
  • اردلان فيلی 2
  • 1 کارشناسی مهندسی صنایع، موسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایران
  • 2 مربی گروه مديريت، موسسه آموزش عالي آپادانا، شيراز، ايران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 4 شماره 12 (1399) , صفحه 1-16
چاپ شده: 1399-02-27

چکیده

امروزه تولیدکنندگان قطعات فرایندهای صنعتی با استفاده از سوخت‌های فسیلی و رشد مصرف‌گرایی بیش از پیش به آلودگی‌ها و مشکلات زیست‌ محیطی می‌افزایند. مدیریت و حفاظت از محیط ‌زیست یکی از مهم‌ترین مسائل تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به شمار می‌رود؛ بنابراین لازم است سازمان‌ها و مراکز تولیدی محصولات و خدمات خود را سبزتر و سازگارتر با محیط‌ زیست تولید کنند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبه بندی آرمان‌های تولیدسبز در صنعت خودرو، انجام شد. تحقیق حاضر از منظر هدف کاربردی و از حیث روش توصیفی می‌باشد. با مرور ادبیات موضوع 7 آرمان شناسایی شدند. داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه و نظرات 3 خبره کارخانه ایران خودرو شیراز، جمع‌آوری و با بهره‌گیری از تکنیک AHP اولویت بندی شدند. نتایج حاصل نشان می دهد آرمان استفاده حداقلی از مواد اولیه مضر برای محیط ‌زیست با وزن 3195/0 رتبه اول، آرمان افزایش ابتکارات برای کاهش اثرات زیست محیطی با وزن 1591/0 رتبه دوم و آرمان کاهش تولید ضایعات با وزن 1568/0 رتبه سوم را به خود اختصاص داده‌اند. 

کلمات کلیدی: محیط‌زیست، سوخت‌های فسیلی، تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان، تولیدسبز

ارجاع به مقاله
تیزهوش م., & فيلی ا. (1399). شناسایی و رتبه بندی آرمان‌های تولید سبز در صنعت خودرو با رویکرد تحلیل سلسله مراتبی (AHP). نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 4(12), 1-16. Retrieved از https://www.majournal.ir/index.php/ma/article/view/362

  • دفعات مشاهده مقاله: 274
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 325