بررسی میزان و نوع رابطه فرهنگ رشته ای با میزان پایبندی به ارزش های اخلاقی علمی در بین دانشجویان (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه ایلام)
- 1 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، گرایش تحول، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایران
- 2 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، گرایش نظارت و برنامه ریزی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایران
- 3 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر، ایران
- 4 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، گرایش توسعه منابع انسانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایران
چکیده
این تحقیق بر اهمیت مفهوم فرهنگ رشته ای اهتمام دارد. یکی از مباحث بسیار مهم و مؤثر در شکل گیری فرهنگ رشته ای، پایبندی به ارزشهای اخلاقیِ علمی است. لذا این پژوهش پیرامون بررسی رابطه ی فرهنگ رشته ای با میزان پایبندی به ارزشهای اخلاقی علمی تدوین شده است. پژوهش حاضر، از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه ی آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه ایلام به تعداد 6500 نفر میباشد که با استفاده از جدول مورگان تعداد 340 نفر به صورت نمونه ی تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل دو پرسشنامه محقق ساخته برای هر یک از ساز ههای پژوهش میباشد. روایی و پایایی تحقیق از طریق روایی صوری و آلفای کرونباخ سنجیده شد و روایی و پایایی موردتأیید قرار گرفت. تجزیه وتحلیل داده های پژوهش در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی و با بهرهمندی از نرم افزار spss25 صورت گرفته است. یافته ها حاکی از آن است که ابعاد سه گانه ی فرهنگ رشته ای (ایفای نقش محقق، همکاری دانشگاهی، جو حمایتی برای فعالیتهای پژوهشی) با پایبندی به ارزشهای اخلاقی علمی در ارتباط است. در نهایت فرضیه اصلی پژوهش یعنی رابطه بین فرهنگ رشته ای با پایبندی به ارزشهای اخلاقی علمی مورد تأیید قرار گرفت.
- دفعات مشاهده مقاله: 387
- دفعات دانلود مقاله کامل : 303